24 mars 2009

Getinge tappar stinget

Igår blev det inga affärer gjorda på grund av ett strejkande bredband. Istället fick jag tillbringa eftermiddagen med att trassla ut alla kablar och leta fel. Till slut blev det inköp av ny utrustning då både modem och router hade gjort sitt. Idag fungerar allt som det ska, skönt.

West Siberian klättrar lite uppåt mycket tack vare köprekommendationer av Börsveckan och Dagens Industri. Förtsnämnda tycker att marknadens dom varit för hård och oron för skuldsättningen är överdriven. Di menar att bolaget har en lönsam raffinering och försäljning och är inte beroende av ett högt oljepris. Men varnar även för hög risk. Jag behåller mina West Siberian men köper inte fler i nuläget.

Vill man enbart satsa i olja och slippa bekymmer om hur oljebolagen går är det en bra idé att köpa ett certifikat. Jag har ett oljecertifikat som jag funderar på att sälja idag nu när oljepriset gått upp.

Idag kommer negativa nyheter från Getinge, nu drabbas även läkemedelsbranchen. Först har man upptäckt oegentligheter inom en division i Frankrike vilket innebär att resultatet revideras ner för två år. Någonstans brister det i internkontrollen. Sedan rapporterar man minskad efterfrågan och kursen rasar, inte roligt alls, snart känns alla aktier som kryddor.

Trots stora uppgångar i USA och Asien igår tror jag vi kan få se en nedgång nu. Jag är pessimist idag så jag köper in mig i Xact Bearfonden.

www.finansmamman.blogspot.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo vilken aktie är inte krydda, tycker alla har problem?