16 mars 2009

Drevet går vidare

SEB har gjort avbön när trycket blev för stort, men förtroendet är skadat och det kommer att ta tid att reparera. De kunder som tidigare haft funderingar på att lämna banken har säkert gjort slag i saken. Nu måste man jobba hårt för att återupprätta förtroendet.

SEB är inte ensamma om att hamna i dålig dager, nu är det AMF och senast idag Skandia Liv. Drevet går vidare. Det här kan nog bli en följetång.

Idag börjar teckningstiden i Husqvarnas nyemission och som jag skrivit tidigare tänker jag delta i den, jag har tecknat mig för aktier nu på morgonen.

Som så många andra bolag har Husqvarna det jobbigt just nu, man får titta lite längre framåt. Det här året lär inte bli så bra, jag tror knappast försäljningen hinner ta fart i år och extra svårt är det när det mesta av bolagets försäljning sker på våren. Det är ju nu trädgårdsprodukterna ska säljas och helst ska det vara fint väder också.

Det som kan gynna bolaget är den dåliga kronkursen, billiga råvaror och verkan från de olika stimulanspaketen. Tittar man på den samlade vinstprognosen ser den bra ut, men först år 2010. Ingen snabb vändning alltså men som långsiktig placerare har jag tid att vänta.

I helgen var vi som sagt på Melodifestivalen, det var trevligt. Vi hade alla olika favoriter, själv höll jag på Caroline af Ugglas, den stack ut och hade som hon själv sa en text som alla över fjorton år kan förstå. Min son tyckte hon såg ut som en radioaktiv ängel.

www.finansmamman.blogspot.com

Inga kommentarer: