16 februari 2010

3L System ger Vitec en knuff uppåt

Vi har just fått elräkningen för de sista två månaderna och kan konstatera att den är något högre än vanligt. Vi har ett fast elpris bundet på tre år så någon chockhöjning av elpriset blir det inte för vår del, däremot har vi förstås förbrukat mer el på grund av kylan.

Jag tycker det är skönt med ett bundet pris, då kan man ägna tiden åt annat än att oroa sig för elprisets utveckling. Vi har gjort vad vi kan för att spara el, om man nu inte vill sitta inlindad i filtar.

Ibland känns det motigt när nya avgifter läggs på, som till exempel elcertifikat, besparingen försvinner i ett nafs.

Jag skulle gärna se att man kan välja nätleverantör i framtiden.

Hemtex fortsätter att redovisa förlust -44,6 miljoner kronor för sista kvartalet och visar samtidigt upp minskad försäljning. Hemtex har inte hakat på den starka inredningstrenden utan istället låtit andra knipa åt sig marknadsandelar.

Visserligen har man slutat med de ständiga reorna och skänkt bort delar av lagren men jag tror ändå det blir svårt att vända bolaget, konkurrensen är stenhård. Det är ingen aktie jag i dagsläget skulle sätta pengar i.

Vitecs dotterbolag 3L System har lämnat en bra rapport idag, ökad vinst och omsättning och bolaget höjer utdelningen från 2 kronor till 3 kronor. Det här gagnar förstås Vitec som äger 52 procent av 3L. Aktien är upp kraftigt idag, så även 3L.

Oljan är också upp idag och äntligen har jag hamnat på plus med min oljefuture. Men det är för tidigt att sälja.

2 kommentarer:

Signs sa...

har tjatat i år om vilket bortglömt kanonbolag Vitec är. Kul att se att det äntligen börjar uppmärksammas och att kursen rör på sig ordentligt. Köpet av 3L känns mer och mer som riktigt smart av ledningen. Jag var orolig för storleken på förvärvet och över 3Ls USA satsning(många SMEs som misslyckas där med höga kostnader som följd) men med facit från 3Ls senaste rapporter ter det sig lyckat. Ska väl inte riktigt ropa hej än, vill nog syna ett par kvartal till men känns onekligen bra att ha mkt vitec i portföljen.

finansmamman sa...

Hej igen,
Ja, både Vitec och 3L kommer säkert att uppmärksammas mer framöver.