19 februari 2010

Grattis Anja, vilken utdelning

Det börjar kännas nu med alla sena OS-kvällar, men det är svårt att slita sig från tv:n när det börjar osa medalj för svenskarna. Vilken revanch hon tog Anja, fantastiskt!

Snart börjar utdelningarna trilla in. I samband med företagens bokslut lämnas också upplysningar om utdelningen, om det nu blir någon vill säga, alla bolag delar inte ut.

Men i år höjer många bolag utdelningen, kanske inte så konstigt med tanke på att många sänkte eller drog in utdelningen helt under fjolåret. Ja, det här kan man ju naturligtvis tycka vad man vill om.

Många anser att det är fel att bolag delar ut pengar till aktieägarna när samma bolag säger upp folk och stänger fabriker. Jag kan ha en viss förståelse för synpunkterna, men ska man blanda ihop nedskärningar och utdelningar?

Som aktieägare lånar jag ut pengar till bolaget och tar dessutom en risk, utdelningen ser jag då som en slags ränta. Om bolagen har kapital nog att göra en utdelning, är det för mig en viktig signal att ledningen tror på bolagets framtid. Det gör också att jag är beredd att fortsätta investera i företaget.

Man ska heller inte glömma att det är aktieägarna som många gånger får gå in och stötta bolagen vid nyemissioner, eller rent av rädda bolagen som till exempelvis Ericsson 2002.

Själv brukar jag återinvestera det mesta av utdelningen på börsen, inte nödvändigtvis i samma bolag.

Nu ska jag se över skidutrustningen inför sportlovet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack o grattis till dig oxå Finansmamman! Du har något flera av oss saknar nämligen tålamod och strategi. Läser med stor glädje och stort intresse din blogg hos placera nu. Ha ett framgångsrikt 2010.

finansmamman sa...

Tack, roligt att du läser och uppskattar min blogg.

Mårten sa...

hej såg i ett av din äldre inlägg från 2009 att du köper koppar-certifikat. TÄnkte börja med samma och hittade Koppar H på avanza. Hittar ingen info om den. Hur fungerar den?

Philip sa...

Hej! Vad tror du om Global Health Partners rapport nu i veckan, vet att du har en post där och jag funderar på att gå in i den med hopp om goda nyheter från deras sida, någon åsikt?
Tack på förhand och tack för en bra blogg!

Gert A sa...

Hej,
Läser med stort intresse dina jordnära och realistiska synpunkter. Saknar dock dina inlägg sedan den 19/2. Hoppas du kommer åter snart.

finansmamman sa...

Hej, ledsen det tog lite tid med svaren.

Mårten,
På Avanza hittar du info under fliken "certifikat". Koppar H är SHB:s certifikat, https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=13399

Du kan även handla med Open end certifikat från RBS
https://www.avanza.se/aza/events/kampanj.jsp?id=11319


Till Philip,
GHP är under uppbyggnad, jag tror inte det blir någon kursrusning utan man får se det mera långsiktigt.

Till Gert,
Roligt att du saknar mina inlägg, är snart tillbaka, jag varit på sportlov en vecka.