14 juni 2010

Riskfylld icke-väljarfond

Vilken trevlig början på börsveckan. ABB har rört sig uppåt de senaste dagarna och det är snart dags att sälja den mini future jag köpte för en tid sen.

E24 tar i en artikel upp den nya "icke-väljarfonden" i ppm-systemet, AP7 Såfa. Det är bra att man pekar på hur fonden är uppbyggd och ifrågasätter.

Med hävstång ökar risken och man kan ju undra, som jag skrivit tidigare, hur många icke-väljare som är medvetna om den nya strategin. Det förvånar mig att den nya fonden inte diskuteras mer.

Nu har sommarlovet börjat, inget badväder direkt, det fina vädret brukar komma efter midsommar. Här hemma packas det för fullt, dottern ska iväg på tennisläger, vi andra har tänkt flytta ut till sommarhuset, det går ju lika bra att sköta börsen därifrån.

Jag återkommer imorgon.

4 kommentarer:

Snåljåp sa...

Mycket intressant om AP7 Såfa faktiskt. Jag misstänker dock att större delen av alla icke-väljare inte riktigt skulle orka bry sig. Det är väl lite därför dom är icke-väljare till att börja med. :)

finansmamman sa...

Jo, det är nog riktigt, intresset är dåligt.

Jons sa...

Hej,

Läste att du investerar i mini futures, och det har under det senaste året blivit favoritinstrumentet för mig. Jag tycker dock att RBS är lite slöa med nyutgivning och eftersom jag helst ligger med en hävstång kring 7-10 är det inte alltid det finns ett lämpligt instrument. Känner du till om det finns någon annan emmitent än RBS? Kanske inte just under namnet mini futures eftersom det väl verkar vara deras trademark, men samma förutsättningar?

finansmamman sa...

Hej Jons,
Tror du kan hitta något liknande hos Commerzbank.