28 maj 2010

Är det rätt med riskabel hävstång i nya soffliggarfonden?

De flesta har säkert sett att staten inför nya alternativ i ppm-systemet. Den gamla soffliggarfonden läggs ner och en ny statlig fond för icke väljare lanseras, AP7Såfa. Här anpassas sparandet efter ålder, risken trappas ner varje år efter fyllda 56 år.

Samtidigt lanseras ytterligare ett statligt alternativ, tre färdiga fondportföljer där man kan välja mellan låg, medel eller hög risk.

Det är på tiden att man ser över de statliga fonderna som inte genererat någon högre avkastning, kanske har man haft en alltför försiktig placeringsstrategi. Men nu tar man i åt andra hållet istället och sätter hävstång på icke-väljarfonden.

Riskabelt förstås, men det kan ge fin avkastning med tiden. Går börsen ned, ja, då går det förstås också snabbare utför. Jag undrar hur många icke-väljare som är medvetna om den strategin och den högre risk det innebär?

Jag undrar också varför man ratar svenska aktier? Nu satsar man på en globalfond med endast 1 procent svenska aktier.

Själv behåller jag de fyra aktiefonder jag valt tidigare, eventuellt lägger jag till en kort räntefond.

Nog om pensioner. Det här ser ut att bli en ganska bra börsvecka, undantaget HQ Bank då. Jag har passat på att köpa in Kinnevik till min långsiktiga portfölj under den senaste dippen. Jag hoppas det ska bli en bra placering.

Det är redan fredag, jag vet inte riktigt var den här veckan tog vägen, men fort gick den. Så är det mycket i maj också, nu ska jag ge mig ut på stan och handla studentpresent.

5 kommentarer:

Anonym sa...

hej, kan du inte skriva lite om vilka räntefonder som i dagsläget är intressanta, i PPM?

mfdl80 sa...

Kinnevik är bra. Stabilt bolag som ger en en bra avkastning på sikt. PPM.. Hujedamig... långt kvar... :)

Anonym sa...

Bilden till höger på din blogg över värdeutvecklingen kan väl inte stämma?

finansmamman sa...

Till Anonym,
Jag återkommer om räntefonder.

Jag har uppdaterat diagrammet, nu stämmer det bättre. Tack för påpekandet.

Daniel sa...

Sugen på att tjäna extra pengar?
Det har aldrig varit enklare!
Följ ett valutahandel proffs automatiskt och låt han tjäna dina pengar, helt automatiskt, helt gratis!
Läs mer på www.valuta-handel.nu