31 maj 2010

Öresund, även framgång kräver kontroll

Rubrikerna runt HQ Bank fortsätter idag. Vd Mikael König lämnar sin post och in träder istället Öresunds vd Stefan Dahlbo, dock tillfälligt, en rekryteringsprocess har påbörjats för att hitta en ny vd.

Det är bra att man agerar snabbt, det gäller att få kontroll på bolaget igen och lugna marknad och kunder, för kontrollen måste ju ha varit minst sagt dålig. HQ-sfären har varit framgångsrika genom åren, men tycks ha glömt att även framgång kräver kontroll.

Aktiekursen för HQ Bank gör ingen glad, Öresund hör också till förlorarna och den här historien gör att hela sfären runt Hagströmer & Qviberg får sig en knäck. Jag behåller ändå mina HQaktier tills vidare och hoppas herrarna reder ut situationen.

Om jag ska vara med i nyemissionen eller inte är för tidigt att säga. Det känns inte alls roligt att vara med och betala för tradingförluster, det hade varit en helt annan sak om det hade handlat om ett förvärv, det hade jag sett som positivt.

Jag har accepterat EQT V:s bud på 205 kr för AcadeMedia, idag går budperioden ut. Det är möjligt att det kommer ett högre bud men jag känner mig ändå rätt nöjd med 205 kr och lägger aktien till handlingarna.

Fortnox får lite uppmärksamhet av Börsveckan idag, man kallar Fortnox en gedigen snabbväxare men pekar också på den höga risken, kursen är upp med 5 procent.

4 kommentarer:

Henrik sa...

Hej!

Vad gjorde att du köpte Academedia-aktier, och när skedde detta? Vad hade du tänkt dig med köpet från början?

finansmamman sa...

Hej,
Det var Bure som delade ut sitt tidigare innehav av Academemdia till sina aktieägare. Jag har alltså inte köpt aktierna själv.

Anonym sa...

Hej!

Är ganska ny i detta och funderar på att köpa in mig i investment bolag. skulle vilja veta vilka du tycker är bäst att investera i och varför

finansmamman sa...

Hej Anonym,
Investmentbolag ger oftast en bra spridning av riskerna.Jag återkommer i ett inlägg imorgon.