2 juni 2010

Spännande tennis tar tid från börsen

Det har inte blivit några affärer gjorda den här veckan annat än att jag har accepterat EQT:s bud på AcadeMedia. Jag ser att EQT har förlängt budet idag till och med den 14 juni.

Pengarna från AcadeMedia får vila på kontot så länge, eventuellt köper jag fler Kinnevik när rätt tillfälle ges eller kanske lägger jag pengarna på HQ Banks nyemission.

Så här års är det som sagt mycket på gång och jag får delvis lägga börsen lite åt sidan, det brukar bli lugnare när skolorna slutat och semestrarna börjar. Sen måste jag erkänna att det blivit mycket tennis, Franska öppna med Robin Söderling, då är det svårt att slita sig från tv:n.

En intressant nyhet kom från Vitec igår, man köper programvarubolaget Capitex AB. I och med förvärvet räknar Vitec med att öka omsättningen till cirka 330 miljoner kronor om året.

Capitex levererar, som Vitec, programvaror anpassade för fastighetsbranschen och har också en liknande affärsmodell med en hög andel repetitiva intäkter. Bolaget visar god lönsamhet med en omsättning på 73 Mkr år 2009. Ett bra köp som passar väl in hos Vitec. Aktiekursen lyfte lite på nyheten.

Andra bolag är också ute och handlar, Ratos läger ett bud på HL Display där man redan är storägare. Man kan ana att fler affärer kommer att genomföras då vd Arne Karlsson säger att det är högtryck på marknaden för förvärv och fusioner. Det ska bli intressant att följa bolaget framöver.

Inga kommentarer: