3 juni 2010

Investmentbolag, alternativ till fonder

Jag har fått många frågor angående investmentbolag. De är ett alternativ till fonder, man får en bra riskspridning och slipper undan fondernas avgifter. Flera investmentbolag har också en hög direktavkastning. Placerar man i ett investmentbolag får man alltså en korg med olika aktier och på så sätt sprider man riskerna.

För en tid sen fanns en artikel i Privata Affärer som jämförde de bästa fonderna med de bästa investmentbolagen. Det visar sig att snittavkastningen för investmentbolagen är högre än snittet för fonderna sett över flera års tid.

Högst i topp ligger Ratos som under de sista fem åren haft en snittavkastning på 30 procent per år, inte illa. Ratos har mest onoterade bolag i sin portfölj, ett kvalitetsbolag som tillhör mina favoriter, jag har haft Ratos länge i min aktieportfölj.

Tvåa kommer Bure som har en portfölj av både onoterade och noterade bolag, snittavkastningen ligger på 27 procent de sista fem åren. Bure finns också bland mina innehav.

Sen följer Kinnevik som jag just investerat i. Största innehaven är onoterade Korsnäs, Tele 2, MTG och Millicom.

Längre ner på listan finns Svolder som jag också har en liten post i. Svolder har riktat in sig på noterade små- och mellan stora bolag.

Andra exempel på investmentbolag är Investor, Industrivärlden, Säki, Öresund, Melker Schörling, Lundbergs, Latour och Traction.

Det kan förstås vara svårt att välja bland investmentbolagen, men ta gärna en titt på bolagens hemsidor där innehav och ledningen presenteras, det kan underlätta.

Jag har köpt en mini future i ABB, minilong ABBF med en stop/loss på 120 kr, hävstången är på 5. Hoppas förstås på några kronors uppgång, det är tänkt som en kort affär.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Glöm inte norska AKER - en undervärderad pärla!

finansmamman sa...

Nej, just det, man kan förstås också titta utanför Sveriges gränser.

Anonym sa...

Vart lite förvånad att du ej hade med Lundbergs som jag själv har funderat att köpa in mig på. Vad är din uppfattning om dem?

finansmamman sa...

Hej,
Lundbergs ska förstås vara med, jag har rättat upp inlägget.

Lundbergs är en bra långsiktig placering, låg risk med relativt bra avkastning. De senaste 5 åren har avkastningen i snitt varit 5 procent, men sett över en längre tid ligger avkastningen betydligt högre. Bolaget har en stor exponering mot fastigheter, ungefär hälften, i övrigt är portföljen blandad.