7 juni 2010

Lägger till räntefond i ppm

Det har varit toppväder i helgen. Skärgården lockar, men den lockar inte mina tonåringar på samma sätt, de har haft fullt upp här hemma, dottern med tennismatcher och sonen med sin nyinköpta longboard.

Jag kan väl inte säga att jag är överförtjust i sonens longboardåkande, jag kan se framför mig hur han ramlar baklänges och slår bakhuvudet. Samtidigt ser det ju faktiskt kul ut, ja, vi får se hur det går.

Jag tog i alla fall en tur ensam till stugan. Där kunde jag konstatera att måsarna fått sina ägg sönderhackade, trist. Men de ser ut att bygga ett nytt bo på andra sidan huset, kanske bättre lycka där.

Som väntat efter nedgångar i USA och Asien pekar börsen nedåt idag. Förnyad oro för skuldkrisen i Europa och dålig statistik från USA bidrar till fallet. Det kommer med all säkerhet fortsätta vara turbulent på börsen framöver.

För en tid sedan skrev jag att jag funderade på att ta in en räntefond till mina ppm-fonder. Det finns ett antal räntefonder som är ungefär likvärdiga, för min del föll valet på Spiltans räntefond som har en låg avgift.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Räntefonder med lägst avgift vinner oftast i längden, så tror det är ett klokt beslut!

Har du förresten sett att klädbutiken MQ, noteras på börsen nu om nån vecka. Något du har kolla på ?:)

finansmamman sa...

Hej,
Ja, jag har sett att MQ ska in på börsen, men jag har inte hunnit titta på prospektet ännu, kanske intressant.

Märta sa...

Hej!

Varför valde du en kort räntefond och inte en lång? Jag velar. De korta brukar vara bättre om man tror att räntan snart stiger, men de korta har i snitt stigit 0.19% i år medan de långa har stigit 3.88% (statistik ur Morningstar). Även de senaste 5 åren har de långa stigit mer än de korta.

finansmamman sa...

Hej Märta,
Det är möjligt att en lång ger bättre avkastning, det är inte lätt att veta vad som är bäst i längden. En kort räntefond uppfattar jag som säkrare och tycker det är en bra motvikt till mina annars lite mer riskfyllda placeringar.