24 maj 2010

Kinnevik lockar

Nu går veckorna snabbt, det är bara drygt två veckor kvar till skolan slutar. Det mesta skolarbetet är inlämnat för betyssättning och jag märker att barnen börjar slå av på takten. Skönt för dem med ett långt sommarlov.

Börsveckan börjar bra. Det kommer säkert fortsätta att svänga en hel del, även om det just idag verkar lite lugnare. Samtidigt som det svänger kan det också öppna upp för fina köptillfällen. Själv sneglar jag på Kinnevik som jag tycker har en attraktiv värdering, kanske blir det köp.

Kinnevik är ett investmentbolag, större innehav är bland annat Korsnäs, MTG, Tele2 och Millicom. Men bolaget har också gjort en rad nya spännande investeringar, bland annat i jordbrukssektorn i Ryssland och Polen, pelletsproduktion i Lettland och mikrofinansiering i Afrika.

Kinnevik har en stark kassa och är enligt vd Christina Stenbeck redo för nya investeringar, främst då inom områden där man redan verkar. Ja, Kinnevik lockar, det kan bli en spännande och förhoppningsvis lönsam resa. Sen tycker jag det är extra roligt när företaget leds av två kvinnor.

Filip Weintraub som förvaltat fonden Skagen Global så framgångsrikt, (men som han nu lämnat) startar nu en egen fond Labrusca Global. Det blir en globalfond med 30-40 innehav som är undervärderade. Filip Weintraub lägger in sin egen förmögenhet i fonden och det borde väl vara ett gott tecken.

Jag kan tänka mig att det blir rusning till fonden, men se upp med avgifterna. Å andra sidan lyckas han lika bra med denna fond så har avgifterna kanske mindre betydelse, de får inte alltid avgöra val av fond.

3 kommentarer:

Bjursta sa...

Jag håller helt med om din positiva syn på Kinnevik! Jag har valt att satsa på dem då jag framförallt gillar kombinationen stabila kassaflöden (korsnäs, tele2) och tillväxtmarknader (Black earth farming mm). Jag har också satt in en liten slant i labrusca, men ligger nu lågt och avvaktar resultat innan jag ev går in med mer. Avgiften skrämmer något.

S sa...

Intressant! Ska se om jag inte vågar mig på detta ämnet också.

finansmamman sa...

Tack för synpunkter.