3 februari 2011

Är molntjänster riskfritt?

Det är tråkigt att läsa alla svarta rubriker om verkstadsbolagens rapporter som inte lever upp till analytikernas förväntningar. Rapporterna är långt ifrån dåliga, det är nog snarare analytikerna som spänt bågen för högt.

Efter finanskrisen har verkstadsbolagen gjort en kraftig återhämtning från låga nivåer och visat upp en stark tillväxt och den är fortfarande stark även om inte kurvan pekar rätt upp i himlen längre. Det är naturligt att tillväxttakten avtar och lägger sig på mer normala nivåer.

Därför känns det fel att tala om rapportbesvikelser när flera av verkstadsbolagen visar upp rekordresultat och talar om fortsatt tillväxt, om än i lugnare takt. Nåja, när aktiekurserna dyker öppnar sig köptillfällen.

Som långsiktig placerare hänger jag heller inte upp mig på enstaka kvartal och om kursen åker upp och ner. Viktigast för mig är att tro på bolagen på flera års sikt.

Fortnox har rapporterat. Bolaget visar en fortsatt hög tillväxt, omsättningstillväxten i det fjärde kvartalet var högre än för helåret 2010, hela 87 procent. Antalet kunder vid årsskiftet uppgick till fler än 20 000 och antalet sålda användarlicenser till 55 000. Det är också första helåret som Fortnox visar vinst.

Bolaget säljer internetbaserade program för bland annat bokföring och fakturering. Användarna kan alltså komma åt sina program från vilken internetansluten dator som helst, enkelt och smidigt.

Molntjänster växer så det knakar, det är kostnadseffektivt och bekvämt för många företag. Men den senaste tidens diskussioner visar att det kan finnas en baksida. Jag undrar om bolag som tillhandahåller molntjänster kommer att påverkas negativt av diskussionerna?

Ericsson tuffar på uppåt och jag säljer den mini future jag köpte förra veckan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Aktier ger i alla fall dubbelt så hög direktavkastning.I alla fall om man investerar i aktier med någorlunda hög direktavkastning.
NISSE

Signs sa...

Fortnox är ett fint bolag med hög potential, men tycker att det är lite för högt värderat för att jag ska våga gå in. Får forstätta bevaka.

Jag köper lite Micronic nu efter rapportdippen. Har tittat på dem ett bra tag, ångar så klart att jag inte gick in tidigare då de stod runt 12 så länge, men nu har man å andra sidan mer svart på vitt att vändningen har kommit. Tycker de känns köpvärda för den med lång horisont. Den riktigt spännande potentialen ligger ju nåt eller troligen några år fram i tiden.

Anonym sa...

Förlåt en novis, men vad innebär molntjänster?
Hälsning
Kristina

finansmamman sa...

Hej,
Nisse, jo det är fint med hög direktavkastning.

Signs,
Vi får hoppas att Micronic blir en bra placering.

Kristina,
Man kan säga att användaren själv inte installerar och lagrar information på sin dator utan använder ett internetbaserat program med lagring på nätet istället.
Det innebär att du genom inloggning har tillgång till din information på vilken dator som helst med internetanslutning.
Ett bra exempel är bokföringstjänsterna på Fortnox.

Anonym sa...

En nackdel med Fortnox som gjort att jag inte längre är ägare till deras aktier är deras sätt att fokusera på framtiden. Det har nu efter ett par år ännu inte gått att använda deras löneprogram då den inte kan räkna fram semester än. Man kan inte heller skriva in antal timmar rak upp och ner utan "fulskriva" alla timmar på en dag i kalendariet.
Sen tycker jag också att de måste jobba mer mot bankerna så småföretagen lätt kan "kopiera" kontohändelserna för att "klistra in" i bokföringsprogrammet för att lättare stämma av mot checken. Det finns en enkel funktion som "lilla" smartbudget.se har utvecklat som även Fortnox kunde gjort utan att behöva integrera sig med bankerna.

Bara hoppas att de tar tagit i detta innan Visma Avendo eEkonomi har löst detta mot alla banker för då tror jag att Fortnox blir av med många kunder. Samt även framtida potentiella kunder som idag har "SPCS" kommer nog ev. gå till Visma Avendo eEkonomi istället för Fortnox.

finansmamman sa...

Jag har själv aldrig provat Fortnox, intressant det du tar upp.
Det finns säkert mycket kvar att jobba på för att förbättra programmen och vi får hoppas att Fortnox tar det på allvar.