28 februari 2011

Tecknar Hexpol

Hemma igen efter en veckas skidåkning med familjen. Skönt att vara ute så mycket, det känns sunt. Konstigt nog blir man ändå trött, för mycket frisk luft kanske?

Jag måste säga att det varit en händelsrik vecka i världen och oroligheterna lär fortsätta. Börsen tycks inte ha påverkats alltför mycket i nuläget och jag ligger still med min aktieportfölj.

Oljepriset har rusat i höjden, om det är tilfälligt eller ej återstår att se. Här finns en del att välja på om man vill handla med olja som till exempel certifikat, futures eller etf:er.

Det finns ju också en del oljebolag på börsen, stora som små, exempelvis Alliance Oil, Lundin Petrolium, Thetys Oil och Enquest.

Idag börjar teckningsperioden i Hexpols nyemission, jag har bestämt mig för att delta och tecknar mig för nya aktier. Handel börjar också med teckningsrätter.

Bure drar in utdelningen och föreslår istället ett frivilligt inlösenprogram, jag hade hellre sett en utdelning.

Haldex föreslår en höjd utdelning till 3 kronor per aktie, även här föreslås ett inlösenförfarande motsvarande 30 kronor per aktie. En stor utdelning var väntad eftersom bolaget sålt av affärsområdet Traction System.

Undrar nu hur det går med resterande delar i Haldex, blir de två kvarvarande divisonerna också sålda?

Tanken är ju en uppdelning av Haldex divisioner så att vi aktieägare kommer att inneha aktier i två separata bolag istället för som nu i ett bolag.

Men det ligger nära till hands att tro att Haldex försvinner från börsen...

Inga kommentarer: