12 mars 2012

Besök på Life Science dag

Det har varit en lugn och skön helg, för en gångs skull ingenting inbokat, härligt vårväder också och plötsligt kommer alla grannar ut som man knappt sett på hela vintern och börjar påta i sina trädgårdar. Jag väntar lite med trädgårdsarbetet, istället har jag njutit av solen med en kopp kaffe på altanen, inte så dumt.

Som sagt var jag på en börsdag förra veckan med inriktning på Life Science, dagen arrangerades av Stockholm Corporate Finance tillsammans med Financial Hearings och gick av stapeln i Operaterrassens fina lokaler.

Ett tjugotal bolag presenterade sig, jag hade inte möjlighet att lyssna till alla, heller inte ork, det blir helt enkelt  för mycket att ta in på en gång. Nu behöver man inte gå miste om någon presentation, alla finns att att lyssna till i efterhand när det passar, klicka här.

Global Health Partners vd Per Båtelson gjorde en bra presentation där han beskrev hur politiska beslut snabbt kan förändra läget, åt båda riktningarna ska kanske sägas. I Danmark har politikerna stramat åt, i Sverige införs fritt vårdval vilket öppnar nya möjligheter för GHP. Lyssna gärna på presentationen här.

Andra bolag jag tycker är intressanta är Boule Diagnostics och Dignitana. Ja, det finns många intressanta bolag att botanisera bland, för egen del är det inte aktuellt att investera mer i just denna sektor även om jag tycker att den är spännande och inte minst viktig.

NFO Drives fortsätter uppåt, projektet med DeLaval utökas, bolaget räknar med att beställningarna kommer att fördubblas mot tidigare prognoser och fler projekt är på gång.

Årets ekonomibloggare är utsedd, det blev fondförvaltaren Erik Lidén som med sin nyligen startade blogg tog hem priset. Grattis!

Nu är det dags att stänga datorn, jag har tänkt besöka Avanza Forum i Globen.

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Själv har jag en liten post i Boule, ett intressant bolag. :)

Signs sa...

ett av bolagen jag lyssnade på var Avnova som i skymundan har gjort en mkt fin turnaround genom en kombination av hårt organiskt förbättringsarbete och bra förvärv. Från ständiga förluster till stabilt, lönsamt med nettokassa och direktavkatning på ca 5%. Om ett par år omsätter bolaget en halv miljard, fin utveckling och det har blivit en mkt bra placering eftersom man hade tillfälle att köpa förvånansvärt stora poster tidigare på ca 1 kr. Bortglömda småbolag med riktigt dålig likviditet är ofta den långsiktiga värdeinvesterarens bästa vän.

mfdl80 sa...

Måste fråga, har du på något sätt kört en mer defensiv taktik i rådande volatila läge?

Roger sa...

Hallå.....visst e Dignitana intressant...; ) köp dig en post vettja...trevligt att de visar svarta siffror redan iår.
Mvh Roger

finansmamman sa...

Hej,
Missade Avonova som var först ut, men efter ditt tips ska jag lyssna till presentationen.

Mfdl,
Nej, jag har inte gjort några stora förändringar i min portfölj.