22 mars 2012

Ser fram emot vårens utdelningar

Snart är det dags för vårens bolagsstämmor och utdelningar. Jag ska sätta kryss i almanackan för några stämmor jag tänker besöka.

Det är ett utmärkt tillfälle att lära känna bolaget och dess ledning närmare, få en summering av året som gått och höra lite om hur bolaget ser på framtiden.

Det ges tillfälle till frågor och ibland uppstår heta diskussioner, det kan röra sig om allt från bolagets affärer till ledningens ersättning. Synd bara att flera bolagsstämmor krockar.

På våren börjar också utdelningarna trilla in, det ser jag fram emot.

BioGaia har tidigare förslagit en utdelning på 1,26 kronor plus en extrautdelning på 2,74 kronor, totalt 4 kronor. Nu föreslår bolaget ytterligare en extrautdelning på 2 kronor per aktie, inte illa.

BioGaia har en stark kassa och kan gott och väl göra en extrautdelning, men det får mig ändå att undra om det är förberedelser inför en kommande försäljning?

Ett annat bolag, Cision ser sig tvunget att dra tillbaka den föreslagna utdelningen på grund av ett eventuellt skadeståndskrav från ett större amerikanskt förlag. Tråkigt, då bolaget äntligen efter sju sorger och åtta bedrövelser var på väg att komma på fötter igen.

Det här vet man ju aldrig hur det slutar, Cision är inget bolag jag ser köpläge i, det känns alltför riskabelt. Ja, att vara aktieägare är inte lätt alla gånger, världen är full av överraskningar.

Nu kan man börja deklarera över nätet, jag har inte loggat in ännu men ska försöka få deklarationen undanstökad så fort som möjligt.

Härlig vårvärme idag, det är dags att väcka pelargonerna som övervintrat i garaget.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag har förstått det hela rätt så brukar aktiekursen sjunka med samma motsvarighet som bolaget delar ut?

Hur påverkar det aktieägarna positivt?

Interface sa...

HejFinansmamman

BioGaia modtager 350 mio i dette q1. BioGaia har derfor plads til at udbetale et større udbytte allerede i år. BioGaia er inte til salu. Derudover forstår jeg inte hvorfor der inte er større opmærksomhed om Biogaia fra investorer og bankernes analytikere. Jeg tror efterhånden kun det er mig selv der kan se det fulde potentiale i BioGaia:-((

Mvh
Interface

Järnvargen sa...

@Anonym

Därför att det gör att ägarna får tillgång till likvida medel. Tänk dig att du har ett äppelträd där du använder alla äpplena som gödningsmedel åt äppelträdet. Då har du ett ickeutdelande bolag.

Med utdelningar så får du varje år likvida medel som du kan återinvestera i samma bolag eller använda till något annat. Dessutom återställs bolagets värde under året vilket gör att med 0 % tillväxt och värderingsförändring så är aktiepriset detsamma ett år senare. Däremot är du X% rikare.

Anonym sa...

Hejsan igen !

Behåller du dina aktier hela tiden eller går du ur börsen när det vankas dåliga tider?
Tex det här att det för det mesta är dåligt att ha aktier mellan maj och september.
Måste ju öka avkastningen väsentligt om man håller sig borta under lågkonjukturerna.
Tacksam för dina åsikter om detta.
Trevlig helg och ha det toppen!

finansmamman sa...

Till Anonym,
Ser att du redan fått svar på din fråga. Det är riktigt att aktien brukar tappa ungefär lika mycket som utdelningen är i kronor när utdelningen skiljs av.
Så småningom brukar aktiekursen återhämta sig och du har då alltså fått en bra avkastning i form av utdelning och i bästa fall en värdestegring. Det bygger på att behålla aktien över en längre tid.

Hej Interface,
Förvånar mig också att BioGaia inte får mer uppmärksamhet, men med tiden kommer nog bolaget att analyseras mer.

Järnvargen, tack för hjälpen.

Anonym,
Hej, jag behåller i de flesta fall mina aktier, jag är långsiktig. Det är svårt att pricka toppen och botten, det är lätt att hamna fel i timingen.
Trevlig helg på dig också.

ErikTh sa...

Hej Finansmamman !
Om man är ute efter utdelningar finns det bättre alternativ. T.ex. Teliasonera, vilket ger Ca:6% avkastn. BioGaia ger trots extra utd.endast ca:3%.Sannoligheten för att Teliasonera på sikt återhämtar sin kurs efter utd. är intre mindre än BioGaia.
Trevlig Vår !
ErikTH

finansmamman sa...

Hej Erik,
Javisst finns det aktier som har högre direktavkastning, BioGaia är ingen högavkastare. Det finns flera bolag som ligger runt 5-6 procent.
Däremot har BioGaia gett en fin värdestegring på sista tiden.
Trevlig Helg!

En Världsomsegling sa...

Ledsen att gå off-topic, men med tanke på att du gjort en del inlägg om Lundin tidigare så vore en kommentar kring den senaste tidens debatt intressant - hur ser du på ägande i Lundin? Kanske i ett separat blogginlägg?

Signs sa...

tycker cision har blivit ett spännande case efter den 40%iga nedgången. Jag köper nu, men förstår att de flesta håller sig borta från aktien. Det kommer krävas lång horisont och att man kan leva med osäkerheten som stämningen innebär

börspappan sa...

olja på falkland? förmodar du tänker på desire petroleum? men dom hittade ju ingen olja? det var hösten 2010-vet du något nytt?

Anonym sa...

Jag är lite resultatfixerad. Hur gick portföljen 2011 och hur har det gått i år?

Bloggen är trevligt skriven och rolig att följa.

finansmamman sa...

Till värdsomsegling,
Vad jag förstår finns inga bevis ännu mot Lundin, visar det sig att anklagelserna stämmer tar jag absolut Lundin under omvärdering.

Signs,
Hoppas din investering i Cision blir ett lyckat drag.

Anonym,
Förra året några procent över index, i år betydligt bättre, jag har inga exakta siffror just nu. Roligt att du gillar bloggen