6 mars 2012

Ekonomiseminarium tipsar om Hexpol och Axis

För ett par dagar sedan besökte jag ett ekonomi och investeringsseminarium med inriktning på turbulensen på världens  finansmarknader.

Vi fick en bra uppdatering av marknadsläget av Erik Pensers makroanalytiker som presenterade sin konjunkturprognos för 2012-13, intressant. Grovt sammanfattat kan man säga att den globala bnp tillväxten ser hygglig ut framöver.

På plats var även Spiltan Fonder för att presentera sin investeringsfilosofi och fondutbud. Enkelt, effektivt och sunt förnuft är ledorden, inget onödigt krångel alltså och med sunt förnuft kan man ju komma långt. Spiltan Fonder har utsetts till Årets Fondbolag av tidningen Privata Affärer.

Spiltan fokuserar inte på aktiekurser utan på bolagen och investerar endast i bolag man förstår sig på. Investeringsfilosofin är långsiktig och Spiltan liknar den vid Warren Buffets filosofi.

Som exempel på långsiktiga investeringar tog fondförvaltaren Pär Andersson upp Hexpol och Axis Communication. Hexpol med motiveringen att bolaget har en stark marknadsposition, är mycket välskött och har starka huvudägare, dessutom klarade sig Hexpol bra igenom finanskrisen.

Axis är marknadsledande när det gäller digital övervakning och växer med 25-30 procent per år. Spiltan tror att framgången fortsätter, behovet av digital övervakning växer. Bolaget är välskött med en bra produktportfölj.

Båda aktierna har gått upp kraftigt på börsen, men Spiltan tror på fortsatt tillväxt för bolagen och har inte för avsikt att sälja aktierna i nuläget.

I min portfölj ingår Hexpol som jag behåller tills vidare. Axis har jag sneglat på, men inte kommit till skott, ibland är det svårt att prioritera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !
Är lite nyfiken på vad du tycker om Teknisk Analys. Själv följer jag Winning Tradings hemsida med Tobbe Rosen varje dag. Vet inte riktigt hur man skall ha användning av denna information. Verkar mest som allt är en efter konstruktion. Lite hokus pokus faktiskt. Tacksam för lite åsikter om detta. Använder du någon typ av dataprogram när du väljer ut aktier?
Ha det gott.
Hälsn. Håkan

finansmamman sa...

Hej,
Det kan verka som hokus pokus men den tekniska analysen baseras på historiska data och svängningar på börsen.
Jag gör mina egna analyser men sneglar även till viss del på den tekniska analysen. Jag använder inget dataprogram.