28 november 2012

Hur långt kan Hexpol gå?

Det har gått riktigt bra för min portfölj de senaste veckorna, två av mina aktier har slagit kursrekord, Hexpol och Getinge.

Hexpol fick ett extra lyft igår då bolaget annonserade förvärv av en amerikansk tillverkare av gummiblandningar. Förvärvet Robbins är stora inom bygg, gruvor och jordbruk och kompletterar på så sätt Hexpol fint. Hexpol har sin största verksamhet inom fordonsindustrin.

Bolaget har verkligen gått starkt i år, förvärven fortsätter och det kommer antagligen fler när rätt tillfälle ges. Med en bra ledning, stabilt kassaflöde och bra marginaler ser det positivt ut för bolaget. Spännande aktie som jag behåller i min långsiktiga portfölj.

Getinge klättrar på, efter den senaste rapporten har bolaget fått flera köprekommendationer med höjda riktkurser. Bolaget håller tillväxtkurvan och framtidsutsikterna ser goda ut. Bra också med ett någorlunda konjunkturokänsligt bolag i portföljen.

Nu växer inga träd till himlen och jag förväntar mig inte en fortsatt uppgång i samma takt, men jag tror att båda aktierna har mer att ge. Börsen känns ändå positiv och så har vi utdelningarna framöver som förmodligen ger börsen ett litet lyft.

Jag kommer tillbaka till dotterns körkort. Vi har sparat till barnen i aktier och på bankkonto sen de varit små och nu kommer pengarna väl till pass. Dottern var först ut att använda en del av sparkapitalet till körkort och det kändes väldigt skönt att pengar fanns avsatta för det.

Samtidigt hoppas jag att ett intresset för aktiesparande väcks när hon ser hur ett sparkapital kan växa genom  investeringar i aktier. Nu ska inte allt placeras på börsen, det är viktigt att sprida riskerna, en del kapital placeras på ett bankkonto med så hög ränta som möjligt.

Något helt annat. I dagarna bestämmer riksdagen om rutavdrag ska få användas till läxhjälp. Helt fel anser jag, det finns knappast en svart sektor när det gäller läxhjälp, däremot slår det orättvist. Lägg istället pengarna på ökade resurser i skolan, fler lärare, mindre klasser och läxhjälp på plats som alla kan ta del av.

2 kommentarer:

Signs sa...

ja, det är två mkt fina bolag, Hexpol och Getinge. Har Getinge sedan lång tid men helt missat Hexpol.

finansmamman sa...

Ja, det är svårt att vara med överallt.