14 november 2012

Tror inte på konkurs för SAS

Turerna går vidare i SAS, under tiden tappar bolaget med all säkerhet passagerare, ingen vill riskera att tappa pengar på flygbiljetter eller bli strandsatta vid en eventuell konkurs. Det hade naturligtvis varit önskvärt med en smidigare behandling av personal och förhandlingar utan för mycket inblandning av media.

Konkurs eller inte, den riskvilliga kan köpa SAS-aktier och hoppas på en snabb belöning om parterna kan komma överens, det lär ge ett lyft åt aktien. Personligen tror jag inte på konkurs.

Igår var jag på möte med Aktiespararna där it-konsulten Knowit och Moberg Derma presenterades, båda kända bolag för mig. Jag var mest nyfiken på att höra nyheter om sistnämda bolag som jag köpt aktier i.

För några dagar sedan meddelade Moberg Derma att bolaget avslutar sin fas II-studie i projektet MOB-015, resultaten var inte tillräckligt bra. Men bolaget ligger redan i startgroparna med en ny fas II-studie med förbättrad formula som man hoppas mycket på. MOB-15 bygger på Nalox i kombinatoin med svampdödande medel.

Men det är långa studier när det gäller nagelsvamp och vd Peter Wolpert kan inte säga när studien är klar. Men lyckas studierna är det inte uteslutet att  Moberg Derma söker samarbete med ett större medicintekniskt bolag för de kommande fas III-studierna.

Det kommer alltså att dröja innan vi ser försäljningsresultat av nya produkter, men den första produkten Nalox går utmärkt även om vd inte vågar lova att försäljningskurvan kommer att fortsätta uppåt i samma takt.

Ikväll ska grabbarna på fotboll, Sverige-England, något de sett fram emot länge. Det ska bli kul att höra vad de tycker om nya Friends Arena. Men hur tar man sig dit smidigast egentligen, det verkar inte finnas parkering inte heller tåg, det låter jobbigt om 55 000 åskådare ska åka buss...Själv tar jag det lugnt hemma i soffan.

5 kommentarer:

Signs sa...

det går att åka tunnelbana till arenan (om det är ett alternativ för er). Blå linje, gå av Solna Station så är uppgången mot Arenan skyltad. Dock en promenad på ngn kilometer från tunnelbanestationen ner till arenan...

finansmamman sa...

Tack, det blir nog en längre promenad för vår del, verkar enklast och antagligen snabbast.

börspappan sa...

jag bor i närheten och kom mitt i "folkvandringen"-det är minst två km men alla knatade snällt på utan problem-pendeln blir litet närmare-snart får arenan en egen tågstation-men det borde finnas extrabussar från solna centrum?
SAS? men som ex-pilot tror du alltså på detta bolag? jag jobbade på vingresor när janne carlzon var där och det konceptet höll-nu är det slätstrukna figurer överallt och SAS är stenslut-allt är fel.

Anonym sa...

Din rubrik får mig att undra varför du inte tror på en konkurs för SAS?

Mvh,

/Jon

finansmamman sa...

Till börspappan,
Det blir bra med en tågstation i framtiden, grabbarna hade turen att hitta parkering i närheten.

Till Jon,
Jag tror alla parter inser de långtgående konsekvenser en konkurs skulle medföra för affärsresenärer, privatpersoner, företag, stat och kommun och de anställda.