30 november 2012

Placerar nya innehav i ISK

Det fortsätter att vara förmånligt att spara i en kapitalföräkring eller investeringssparkonto, ISK. Igår sattes statslåneräntan  för 2013 till 1,49 procent, det är en sänkning från föregående år.

Eftersom statslåneräntan ligger till grund för schablonbeskattningen  innebär det en skattesänkning  för de båda sparformerna. Det behövs alltså ingen större avkastning på kapitalet för att det hela ska gå runt skattemässigt.

Jag använder mig av både vanlig depå och ISK. Gamla innehav behåller jag på depån, jag har inte för avsikt att sälja och flytta över till ISK, fördelen är att jag kan utnyttja kvittningsreglerna vid försäljningar. Nya innehav placerar jag i ISK. Det finns ju inget som hindrar att man använder sig av båda ISK och vanlig depå.

Börsen har gått bra på sistone, en hel del positiv statistik har hjälpt till. Lyckas nu USA undvika budgetstupet och det tror jag man gör, kanske vi går bra tider till mötes. Visserligen  läggs det varsel här och var och det kan se dystert ut men börsen blickar framåt.

Säker kan man förstås aldrig vara, skuldkrisen är långt ifrån över och oron kan blossa upp igen, inte minst social oro. Men jag är optimistisk och arbetar vidare med mina investeringar.

Nu ska adventsstakarna upp i fönstren. Jag ser fram emot en skön helg med glögg, pepparkakor och tända ljus. Jag hoppas dessutom på tillräckligt med snö så jag kan ta ett premiäråk på skidor.

Trevlig advent!

Inga kommentarer: