22 januari 2013

Bra med uppdelning i Creades

Dagens nyhet, åtminstone för oss aktieägare i Creades är att bolaget föreslås delas upp i två. Inte direkt förvånande, det har ju varit känt sen länge att en av ägarna, Pan Capital vill avveckla bolaget. En pågående ägarstrid är naturligtvis inte optimalt, affärerna blir lidande, en uppdelning skapar arbetsro.

Jag har skrivit ut det pressmeddelande som kom i morse angående uppdelningen genom ett inlösenförfarande. Det tål att läsas flera gånger, det är inte helt lätt att förstå vid första anblicken. Jag ska återkomma till uppdelningen och hur jag agerar när jag har satt mig in i förfarandet.

Men för aktieägarnas bästa hoppas jag Creades annonserar en kortare och mer lättförståelig variant av inlösenförfarandet när det är dags.

Först väntar en extra bolagsstämma den 15 februari som ska ta ställning till förslaget. Marknaden tycks se positivt på förslaget, Creades är upp ett par procent idag.

Hexagon ser starka ut, idag annonserar bolaget ytterligare ett köp, denna gång i Ryssland. På så sätt stärker Hexagon sin närvaro i tillväxtländerna, i Ryssland planeras dessutom stora infrastruktursatsningar som väntas gynna Hexagon, enligt vd Ola Rollén.

Jag har ännu inte sålt av några Hexagonaktier, jag hänger med ett tag till.

Hexpol ser också starka ut, jag avvaktar med försäljning då jag tycker börstrenden pekar uppåt.

Nu ska jag försöka tina upp värmepumpen, den gillar inte för mycket kyla, den är helt nedisad och låter inte alls som den ska.

Inga kommentarer: