9 januari 2013

Analytikernas fastighetsfavoriter

Förra året hamnade Balder på första plats när det gäller uppgång i fastighetsbolagen, uppgång 45 procent, inte illa. Sen följer FastPartner med 43 procent och Wallenstam med en uppgång på 23 procent.

I år spår aktieanalytiker att Balder åter hamnar i topp. Även Skagen gillar Balder som tagit in aktien i sin nya fastighetsfond Skagen m2. Bolaget har en stark ägare i Erik Selin och har en rimlig värdering anser Skagen.

Efter Balder följer Sagax, NCC, Wihlborg, JM, Skanska, Klövern, Fabege, Peab och Wallenstam i nämnd ordning.

Jag har inga aktier i Balder, men hoppas förstås på en fin uppgång i mina fastighetsaktier. Förra året sålde jag Kungsleden och fyllde på mina innehav i Fabege, Klövern och Wihlborg. Alla bolag med aktiva ägare som jag tror ska kunna skapa värden framöver.

Kungsleden hamnade på jumboplats förra året, är det dags för revansch i år? Med alla korten på bordet och senaste fastighetsförsäljningarna börjar det ljusna vid horisonten, döms sedan någon av skattetvisterna till Kungsledens favör, kan det bli fart på aktien igen. Men det lär ta åratal innan processerna är avslutade.

Igår tittade jag på dokumentären om Jan Stenbeck, hur Kinnevik skapades och telemonopolet bryts, mycket intressant, missa inte den. Serien är i tre delar och går att se på svtplay.

Källa:Fastighetsvärlden

Inga kommentarer: