28 januari 2013

På tapeten: Volvo och Vitec

Spännande med Volvos storaffär i Kina. Volvo går in som 45 procentig ägare och partner till kinesiska lastbilsbolaget Dongfeng, utan att ha studerat detaljerna känns det spontant positivt.

Genom affären får Volvo en helt annan ställning i Kina, potentialen ökar naturligtvis. Förutsatt att affären blir godkänd tror jag Volvo kommer att omvärderas, aktien kommer att lyfta långsiktigt. Frukten av samarbetet ligger långt fram i tiden.

Ingen större kursreaktion idag, men vi kommer med all säkerhet att få se nya riktkurser när analytikerna får sätta tänderna i detaljerna runt affären. Hur som helst är det en spännande affär.

Vitec gör ett lyft idag med fem procent hittills. Jag kan inte se någon direkt förklaring till uppgången, är det förväntningar på bokslutet kanske?

För första gången har jag fått en kontrolluppgift på mina gåvor under året. Summan ska finnas förtryckt på deklarartionsblanketten och en skattereduktion på 25 procent medges.

Oavsett skattereduktion eller inte hade jag skänkt pengarna ändå, men jag ska ha i minnet att det går att skänka mer pengar, utan att betala mer.

Skatteverket.se/gavogivare finns information om vilka regler som gäller för avdragsrätten och vilka organisationer som är godkända av Skatteverket.

I helgen har jag varit på auktionsvisning, egentligen borde jag inte köpa någonting alls, det är ganska fullt här hemma, men det är svårt att låta bli. Det fina är att det går att buda online, så nu har jag inte bara börsen att passa utan även ett par föremål jag budar på.

Jag behåller min Bull2:a tills vidare.

Inga kommentarer: