4 mars 2013

Investerat i Beijer Alma

Idag får Fortnox lite draghjälp av tidningen Börsveckan som behåller sitt köpråd på bolaget så länge tillväxten ser bra ut. Jag kan hålla med om att värderingen är hög, men det är ju inte ovanligt i starka tillväxtbolag.

Ett annat bolag som också får en köprekommendation och som jag har en liten post i är Concordia Maritime. Jag brukar följa fraktpriserna, just nu är de låga och har gått ned ytterligare den senaste tiden.

Köpläge då för Concordia, kursen är pressad, sen är det bara att invänta att sjöfartskonjunkturen ska ta fart. Nja, den här taktiken har jag prövat förr och det tog väldigt lång tid innan Concordiaaktien steg. Det krävs en god portion tålamod, det hade jag inte den gången, men nu ska jag försöka hålla ut.

Innan jag åkte på sportlov la jag in en köporder på verkstadsbolaget Beijer Alma, ett bolag jag haft i portföljen tidigare. Det visade sig vara ett bra köp, en stark börs och flera köprekommendationer fick kursen att lyfta under veckan.

Beijer Alma är ett kvalitetsbolag med bra ledning, sen går det som för alla andra konjunkturkänsliga bolag lite upp och ned, en fördel då att bolaget har flera ben att stå på.

Enligt den senaste rapporten ser dock framtidsutsikterna goda ut, balansräkning är stark och det öppnar för nya förvärv.

Nu har aktiekursen redan lyft en hel del, svårt att säga om det finns mer att hämta på kort sikt, själv kan jag tänka mig att köpa fler aktier vid en eventuell rekyl.

Annars har vi hunnit med en hel del i helgen, släktbesök i storstan och så har vi börja rensa bland sakerna här hemma igen, otroligt vad man samlar på sig. Idag ska jag ta en vända till Röda Korset med det som är användbart.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo !
Jag läser att du köpt in en nygammal aktie Beijer Alma. Köper du den då i ISK kontet eller bygger du på ditt vanliga Aktiekonto ? Svårt att bryta sitt gamla mönster eller ?
Kul med lite kommentarer.
Ha det kanon !

finansmamman sa...

Hej,
Mina senaste köp har jag lagt in på ISK.