28 februari 2013

Är det dags för vändning i Black Earth Farming?

När rapportsäsongen är över är det snart dags för bolagsstämmorna. Jag ska sätta kryss i almanackan för några jag tänker besöka.

Det kan låta tråkigt med bolagsstämma, det är också mycket formalia men samtidigt ett utmärkt tillfälle att lära känna bolaget och dess ledning lite närmare.

Vd:s anförande brukar vara höjdpunkten, då får vi en summering av året som har gått och samtidigt höra lite om hur bolaget ser på framtiden.

Tillfälle ges också till frågor från aktieägarna och ibland uppstår heta diskussioner om till exempel bonusar, antal kvinnor i styrelsen, miljöarbete med mera. Jag går gärna på bolagsstämmor, det är givande.

Äntligen redovisar Black Earth Farming vinst, för det fjärde kvartalet redovisas ett resultat efter skatt på 9,7 miljoner dollar, att jämföra med fjolårets siffra på -13,9 miljoner dollar. Är det här vändningen för bolaget, jag hoppas det. Aktien är på vinnarlistan idag, upp cirka 7 procent.

BEF har länge kämpat i motvind, är det inte torka så är det för mycket regn. Men jag tror att det nya avtalet med Pepsico kan få fart på bolaget, men oj vilken tid det har tagit, här gäller det verkligen att vara långsiktig. Jag har en liten post i bolaget som jag behåller.

Vilket härligt vårväder vi hade igår, dropp från taket och fågelkvitter. Det blev en lång härlig skidtur i solen, det gäller att passa på, snart är snön borta, ganska skönt i och för sig.

3 kommentarer:

nisse sa...

Ang.Black Earth,vändningen kommer att bli beroende av vilket väder det blir under odlingssäsongen.

Anonym sa...

Hej !
Har tittat lite på bolaget Catena. Ser att du har den i din portfölj. Vad tror du om bolagets framtid ?
Ha det !

finansmamman sa...

Till Nisse,
Ja, vädret har i vanlig ordning mycket att säga till om.

Till Anonym,
Bolaget innehar stora markvärden och har uppvärderats, om värderingen fortsätter upp är svårt att säga, men området är hett.
Jag har sålt mina aktier i Catena, missat att ta bort det i listan, ledsen.

Trevlig Helg!