11 februari 2013

Fortsättning på ppm-fonder

Svenska Kyrkan väljer att sälja sina Teliaaktier. Synd att sälja när bolaget nu byter ut delar av ledningen och tar tag i problemen, ett förändringsarbete har påbörjats.

Kursen är dessutom pressad, att sedan planera för ett eventuellt återköp låter inte som någon vidare affär. Men jag förstår också om kyrkan känner press från olika håll.

Angående ppm-fonder, för den som inte har tid eller intresse att välja fond kan soffliggarfonden  Ap7Såfa vara ett alternativ.

Fonden som är försedd med hävstång har gått utmärkt det senaste året, hävstången ger en extra skjuts. Vid sämre tider får man dock räkna med motsatt verkan, det är viktigt att förstå konsekvenserna av en hävstång.

Men jag tycker fonden är ett bra alternativ, varför låta sig stressas av uppmaningar om att vara aktiv, man kan även vara aktiv genom att välja Ap7Såfa.

I helgen har jag och maken varit på bio. Det var gott om folk och trängsel framför godisdiskarna. Jag noterade att flera kassor öppnats sen sist och godisutbudet hade ökat rejält.

Jag förstår att SF Bio går bra, det är inte bara fullsatta salonger utan en hel del intäkter kommer säkert från det vi stoppar i oss till filmen. Det ryktas om att SF är till salu, det ska bli intressant att se vem köparen är, Ratos tror en del.

Ratos som äger Finnkino ser också att intäkterna ökar när det gäller kringförsäljning per besökare.

I Finland och Baltikum finns dock mycket mer att göra, verksamheten är inte utvecklad på samma sätt som i Sverige, här känns konceptet färdigt. Kanske är SF Bio inte lika intressant att jobba med för Ratos.

Inga kommentarer: