14 februari 2013

Positiv till börsen

Nu är det roligt att vara aktieägare igen, det har lossnat ordentligt och pengar flödar in från sparkonton till aktier och fonder. Det värsta är över hörs det från flera håll, men helt säkra kan vi naturligtvis inte vara, det finns risk för bakslag.

Jag tyckte tongångarna överlag var positiva då jag besökte Nordnets sparträff häromdagen. Swedbanks chefekonom Cecilia Hermansson gav sin syn på det ekonomiska världsläget, en ganska ljus bild målades upp.

Investors vd Börje Ekholm som besökte eventet sällade sig till den positiva skaran, börsen kommer att gå upp, men han kunde inte precisera när.

Aktiepanelen hade delade meningar om Investoraktien, den har ju gått upp en hel del under vintern, men som någon i panelen påpekade, att trots uppgången är substansrabatten fortfarande hög, det kan alltså finnas mer att hämta. Det får framtiden utvisa.

Det var en trevlig sparträff med en utmärkt moderator som Nordnet arrangerat, alltid intressant att lyssna till olika företagsledare.

Nu ser jag fram emot Avanza Forum i mars, flera spännande företagsledare kommer att vara på plats, extra intressant för mig att lyssna till, kommer Hexagons och Ratos respektive vd att vara eftersom jag är aktieägare i bolagen.

Det finns fler som är positiva, Riksbanken lämnar räntan oförändrad och tycker sig se en del ljusglimtar.

Ja, inte undra på att placerare vänder tillbaka till börsen där möjlighet finns till högre avkastning jämfört med bankkontot.

Det är väldigt många som är sjuka nu, förkylningar och influensa. Nu verkar det vara min tur, idag känns huvudet blytungt, hoppas det inte är influensan. Det får nog bli vila i soffan resten av dagen.

Inga kommentarer: