7 februari 2013

Byter Tele2 till Cdon

Jag sitter här med våra försäkringar framför näsan, villa, fritidshus, bil med mera. Finns det något knepigare än att jämföra försäkringar, det är näst intill omöjligt då alla har olika villkor.

Men det brukar finnas en hel del pengar att spara utan allt för mycket jobb. Jag brukar se över våra försäkringar med jämna mellanrum, ungefär vartannat år.

Förra året lyckades jag pressa priset på samtliga försäkringar utan att byta bolag, några telefonsamtal var allt som behövdes. Jag greppar luren i år också och hoppas kunna få ner priset lite till.

Alla gruvbolag har inte drabbats av problem, idag rapporterar lilla Lovisagruvan ett bra resultat, framför allt är det fjärde kvartalet som visar på ökad resultatförbättring och vilken utdelning, 3 kronor, närmare 10 procent. Kan vara värt att hålla ögonen på, men varning för hög risk.

Det är nästan svårt att hänga med i rapportfloden, jag skummar för att återkomma senare till bolagen. Hittills ser det bra ut för mina bolag, idag är det Skanska som är glädjepillret.

Dottern har sålt sina Tele2aktier, innan rapporten, nu satsar hon på Cdon Group. Jag tror det kan bli ett bra drag, Cdon har tappat efter diverse problem i bolaget, men börjar komma på rätt köl igen. Det finns potential.

Jag hoppas förstås på ett ökat intresse för aktier från dotterns sida och tycker det är bra att hon köper aktier i ett bolag hon känner till. Jodå, hon handlar hos Nelly och kände även till problemen där. Nu väntar vi på uppgång.

Häromdagen var jag på ett föredrag med rubrik "Kan Tyskland rädda Europa", arrangerat av Universitet. Intressant att höra olika infallsvinklar, för mycket ekonomi och juridik i EU menade någon och efterlyste mer politik. Något riktigt svar på frågan tyckte jag inte att vi fick.

Ikväll är det dags för nästa föredrag, denna gång med Hans Rosling som diskuterar handel i Afrikanska länder och hur snabbt framstegen sker.

Det finns mycket att lyssna till för den som vill förkovra sig inom olika områden, ofta arrangerat av Universiteten men med öppna dörrar för allmänheten.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer även du välja att byta dina tele2 mot cdon? Kan du förklara lite varför du i sådana fall inte tror på tele2 på lite längre sikt. Själv kan jag inte tänka mig att sälja av tele2 då de bör lösa licenser i ryssland och ta fler marknadsandelar där. Samt att fler rena abonnemang utan telefoner kommer säljas, då iphone med fler håller längre än 1 bindningstid. Detta bör ge mer vinst på abonnemang.

Anonym sa...

Igår beställde jag en iPad mini. Från CDON såklart. Även jag har nyligen köpt aktier i bolaget. Santo

finansmamman sa...

Hej,

Till Anonym,
Jag behåller mina egna Tele2 aktier tills vidare, följer marknaden.

Till Santo,
Vi får hoppas på en bra utveckling för Cdon.

Mattias sa...

Tror CDON kommer få ordning på sin logistik mot sommarens slut. Ett byte av ledning för Nelly var nog nödvändigt för att lösa problemen. Frågan är vad som är en bra ingångsnivå. Blir svårt att träffa 24 kronor som sist :)

finansmamman sa...

Ja, det är svårt att pricka botten, tror nuvarande kurs är rimlig förutsatt att problemen med Nelly blir lösta.