7 oktober 2013

Svårt ta position inför rapporter

Så länge budgetkrisen pågår i USA känns det som allt hänger i luften. Rapportsäsongen är igång och det är nog risk att den hamnar i skymundan om krisen eskalerar.

Med andra ord svårt att ta position inför rapporter. Vi får hoppas på en lösning av budgetkrisen i elfte timmen, än så länge tycks parterna stå långt ifrån varandra.

En av mina kryddor, NFO har bytt lista idag, numera hittar man bolaget på Aktietorget. Det ska förhoppningsvis ge bolaget större uppmärksamhet med ökad handel som följd.

Den senaste rapporten visade lägre försäljning på grund av förskjutning av beställningar från DeLaval, kursen har därefter parkerat sig runt 60 öre. Där tror jag den stannar så länge inga nyheter presenteras.

Det börjar snart bli dags att leta efter stabila högutdelande aktier till våren och det är på den här sidan året det brukar löna sig bäst att köpa, väntar man för tätt in på utdelningen har ofta kursen redan skjutit iväg.

Två som delar ut innan nyår är Skistar och Svolder, båda har brutet räkenskapsår och kommer med bokslut på hösten. Tidigare bra utdelningsaktier, men efter bland annat ändrad policy är utdelningen numera medioker.

Igår såg jag partiledardebatten på TV, äntligen hettade det till, de senaste debatterna har varit ganska lama. Bra att flera ämnen diskuterades, annars har mest arbetslöshet och utbildning varit i fokus, viktiga ämnen naturligtvis, men det finns även andra samhällsfunktioner som bör stå på programmet och diskuteras.


4 kommentarer:

Frihetsfonden sa...

Hej!

Jag avvaktar också mer information från USA före jag tar nya positioner. Svårt att hålla sig från köpknappen :)

Välkommen att ta en titt förbi min blogg också om du finner tiden.

Mvh

Ekonomen sa...

Sitter också och är väldigt köpsugen eftersom jag känner att jag först nu läst mig till att kunna investera lite grann i utdelningsaktier.

Men inväntar USA-beskedet precis som de flesta. Har du några aktier att rekommendera i kategorin stabila utdelningsaktier? Privata affärer hade en lista häromdagen på troliga högavkastare inför nästa år. Jag tänkte studera dessa och se hur företagen har gått för att förstå om det finns kursuppgångsmöjlighet också.

För övrigt nämndes du i ett avsnitt av "börspodden" med John och Johan. Minns inte vilket avsnitt det var, troligen nr 3 eller 4 men du nämndes som en veckotrader som suger ett tag på affärerna innan du slår till och gör en riktigt bra affär, så ta åt dig av deras beröm!

Investeraren sa...

Håller med om att det är svårt läge just nu. Men dessa typer av oro dyker upp titt som tätt och jag tycker inte man ska förhasta sig.

En fördel är att alltid ha likvida medel till hands om det skulle falla än mer.

Precis som dig börjar jag kika på utdelningsbolag att fylla på med inför våren. Tycker Ratos är spännande och hoppas att det blir en vändning för flera av bolagen i deras portfölj.

finansmamman sa...

Hej,
Till Frihetsfonden
Jag tittar förbi.

Till Ekonomen,
Jag ska återkomma till högavkastare,men precis som du säger de ska gärna ge värdestegring också.
Kul med podden, den hade jag missat, tack för upplysningen.

Till Investeraren,
Håller med, det är alltid bra att vara likvid.