6 mars 2014

Besök på life science dag

Igår spenderade jag dagen på Operaterassen i Stockholm, där Stockholm Corporate Finance arrangerade kapitalmarknadsdag med fokus på Life Science och Healthcare. Inte mindre än 16 bolag presenterade sig, i mastigaste laget att lyssna på alla, jag valde ut de jag tyckte var intressantast.

Det fina är att det går att lyssna till alla bolagspresentationer i efterhand på Financial Hearings hemsida, även socialdemokraternas Magdalena Anderssons tal som jag missade.

Som socialdemokraternas ekonomiska talesperson informerade hon om deras syn på life scienecesektorn och vad som behöver göras för att stärka konkurrenskraften. Det kan vara intressant att höra eftersom det lutar åt regeringsbyte i höst, om vi nu ska gå efter aktuella mätningar, samtidigt är det långt kvar till valet.

Jag noterade ovanligt många kvinnliga åhörare på kapitalmarknadsdagen, det har säkert att göra med att många kvinnor arbetar inom sektorn, men även att ämnet engagerar. Till skillnad mot råvarudagar, där deltar ett fåtal kvinnor, men det kanske blir ändring på det området också så småningom.

Inte så mycket nytt kom fram under dagen, BioGaia tuffar på, den intresserade kan plocka upp aktien idag till 205 kronor, tidigare toppar runt 255 kronor, ett bolag som jag tror har mer att ge.

Moberg Pharma har förvärvat tre receptfria läkemedel i USA som ska bidra till resultatet. I USA har antalet försäljningsställen utökats för Nalox/Kerasil Nail och närmast ligger en försäljningsstart i Asien.

Annars är det riktigt intressanta MOB-15 studien, utfallet av den beräknas till mitten av 2014, visar den positiva resultat kan Moberg Pharma få ett riktigt lyft. Oroväckande är vikande försäljning i Europa och att insiders säljer aktier.

Jag behåller BioGaia, men jag avvaktar med Moberg Pharma. Jag sålde min aktier i höstas, men jag fortsätter att hålla ögonen på bolaget.

Life Scence är en spännande sektor, men också svårinvesterad, flera är förhoppningsbolag och långt ifrån alla kommer att lyckas. För att sprida risken kan en investsering i Karolinska Development vara ett alternativ.

Inga kommentarer: