14 mars 2014

Inte bara regeringens fingertoppskänsla behöver vässas

Regeringen backar om sänkt studiebidrag, det är bra att lyssna till opinionen och dra tillbaka förslaget, men nog måste man väl ändå förstått att studenterna skulle bli upprörda.

Samtidigt ska vi inte glömma att Sverige har ett väldigt förmånligt utbildningssystem med gratis högskolestudier, förmånliga lån och dessutom en bidragsdel. Det är inte många länder som slår det.

Det kan också vara därför vi ligger relativt långt framme när det gäller forskning och utveckling. Men övriga världen knappar in, både Uppsala och Lunds universitet har ramlat ur listan över de 100 bästa rankade universiteten i världen, upp på listan seglar flera asiatiska universitet. Konkurrensen hårdnar med andra ord.

Det är fortfarande ganska tyst från Stora Enso, men de stora institutionerna tar saken på allvar och sätter press på bolaget, bra. På Stora Ensos hemsida finns information om bolagets hållbarhetsarbete och hur de ser på situationen i Pakistan.

Ett annat bolag som rör upp känslor är Volvo, här kritiseras höjda styrelsearvoden och det är ingen måtta på höjning, det handlar om miljoner.

Med tanke på det svaga resultatet och personalnedskärningar rimmar en så stor höjning illa. Men Volvo har ju tidigare varit ute i blåsväder och fått backa från förslag, jag är inte förvånad.

Det kan nog bli en hel del intressanta diskussioner på stämmorna i vår, bankerna har aviserat planer på höjd bonus, snart är vi tillbaka där vi var innan finanskrisen.

Nästa vecka är det dags för Avanza Forum, i år tänker jag ta med sonen, jag hoppas han kan komma loss lite tidigare från skolan. Jag tror han kan tycka det är intressant att lyssna till Anders Borg, Börspodden och teknikbolagen. Jag ser mest fram emot kvällsprogrammet med flera storbolag på plats.

Lite småtråkig börs den här veckan, hoppas på vändning nästa vecka.

Trevlig Helg!

6 kommentarer:

Fru Minimalist sa...

Jag tycker det är riktigt pinsamt att folk klagar på förslaget om sänkt studiebidrag, det visar bara på hur bortskämda vi är i Sverige. Det är gratis utbildning, som du dessutom får betalt för att gå i form av bidrag och lägg där till otroligt förmånliga lån. Dessutom kan ju studenter numera jobba ihop en hel del pengar på somrar och helger.

Tråkig börsvecka som sagt, men efter regn kommer sol. Vi "ses" på Avanza Forum, jag tar med mig Herr minimalist :)

m sa...

Hur gammal är din son? Är ny läsare. Önskar min mamma var kunnig gällande "avancerat" sparande när jag var mindre. Fått ta tag i det själv nu.

// 20årig nybörjar-investerare

Unknown sa...

Fru Minimalist, du glömmer att vi även har väldigt hög arbetslöshet just nu vilket gör att man inte kan ta för givet att alla lyckas hitta sommarjobb eller helgjobb. Men håller verkligen med om att vi i Sverige är alldeles för bortskämda tyvärr:p

hankman84 sa...

Angående vårt Svenska utbildningssystem så är det bra ja. Men bäst? Nej. Kolla på Danmark där får man mer pengar och mindre lån för att plugga.

Jag läser själv på KTH nu och söker sommarjobb, och jag behöver egentligen tid för plugga, men det tar sin tid att både blogga, följa börsen och sen söka sommarjobb på det.

Anonym sa...

Skulle vara kul med en analys vid tillfälle av MQ. Ser betydligt billigare ut än H&M idag.

finansmamman sa...

Hej och tack för synpunkter.

Sonen är 17 år.

Ja, de nordiska länderna sticker ut när det gäller generösa utbildningssystem.

Återkommer till MQ.