8 april 2014

Så här har vi sparat till våra barn

Flera undrar hur vi har lagt upp sparandet till våra barn.

Eftersom både min man och jag har ett stort aktieintresse har vi placerat i enskilda aktier sen barnen var små. Vi har köpt aktier lite då och då, främst i stora stabila bolag, gärna investmentbolag som ger bra riskspridning.

Vi har inte gjort några större omplaceringar utan portföljen har sakta fått växa, utdelningarna har oftast återinvesterats eller placerats på bankkonto. Genom att återinvestera utdelningen uppnår man ränta på ränta effekten.

Men det kan komma sämre tider och det är viktigt att ha ett banksparande vid sidan om. När det är dags att använda pengarna kan börsen vara inne i en dålig period, då kan det vara synd att sälja aktier, bättre då att använda kapitalet på bankkontot. Vi har valt att binda pengarna med olika löptider för att få så bra ränta som möjligt. Andra kanske föredrar en räntefond, det är en smaksak.

Vi har valt att spara direkt i barnens namn, men det går lika bra att spara i eget namn och själv bestämma när barnen ska få tillgång till pengarna. Här får man känna efter vad som passar bäst.

Nackdelen med att spara direkt i barnens namn är att de får fri tillgång till kapitalet på artonårsdagen, en viss oro kan man förstås känna, som ung kan det vara frestande att använda pengarna till annat än det som var tanken, till exempel bidrag till bostad, utbildning och körkort.

Under uppväxttiden har vi försökt lära barnen pengars värde och med tiden gjort dem delaktiga i beslut när det gäller deras eget sparande, inte så lätt alla gånger, men jag tror och hoppas de är mogna nog att klara av sin ekonomi på artonårsdagen, viss hjälp kan behövas i början med deras lilla aktieportfölj förstås.

Våra barn är myndiga nu, hittills har dottern använt en del av pengarna till körkort och snart är det sonens tur.

Nu ska jag strax packa resväskan, jag tar ledigt några dagar från börsen. Den här gången följer sonen med på resan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Intressant att läsa. Vi har valt att spara till barnen i eget namn i en kapitalförsäkring för att ha stor frihet att disponera tillgångarna fram till 18-års dagen. Jag är lite delad kring om de ska få en stor summa pengar när de blir myndiga eller om de ska få 'söka' pengar ur mamma och pappas stipendie fond? Jag fick en hyfsat stor summa pengar av mina föräldrar när jag blev 18 och den del av pengarna kanske användes dumdristigt men å andra sidan tror jag att jag lärde mig något av detta...och när det blev lite skralt med pengar kvar började jag själv bygga upp kapitalet...för jag var ju van att ha lite på banken...

Anonym sa...

Istället för bankkonto kan du väl placera i preferensaktier? Det ger ju relativt låg risk, men samtidigt betydligt bättre avkastning än bankkto, om du har det i kapfsk. Tag tex Oscar Properties, där får du ca 10% yield, men deras BR ser inte så tokig ut trots allt.

kai sa...

Hej
Jag heter Kristiane Ekdahl och är 8 år gammal svensk medborgare men inte folkbokförd I Sverige. Ingen bank vill ha mig som kund eftersom jag inte är folkbokförd I Sverige, men jag är lika svensk som de andra. Jag vill spara I tex AVANZA
It sucks
GLAD PÅSK
Kristiane

Anonym sa...

Jag och min sambo väntar barn, detta är något jag har tänkt mycket på. Hur ska man lägga upp det, ska man ha kapitalförsäkring? Investera i fonder först för att hålla ner avgifter/courtage och investera i aktier senare? Tänker att man kanske inte kommer att ha råd att spara så mycket mer än 1000kr i månaden.

/H

finansmamman sa...

Hej,
Till frivid42,
Det är en svårt att veta i vilket namn som är bäst att spara i, var och en gör som känns bäst, sen kan det förstås bli fel ändå. Men som du säger, du hade ändå lärt dig något av att kanske spendera för mycket.

Till Anonym,
Javisst, preferensaktier går också bra att spara i, när vi började spara fanns inga pref.aktier. För vår del har vi sparat färdigt åt barnen.

Till Kai,
Jag vet inte var du bor, men om du bor i Sverige varför är du inte folkbokförd här?

Till Anonym,
Kapitalförsäkring är ett alternativ, hur du sparar är en smaksak. Det finns avgiftsfria indexfonder, du kan även spara månadsvis i aktier utan högre courtage. Du kan också lägga in pengar i aktier till exempel varje kvartal för att minska courtage. Courtaget utgör ändå en liten del i det hela, det är viktigare att se över avgifterna om du väljer en fond.

kai sa...

Förtydligande till Kristianes meddelande.
Utlandssvenskar som inte är folkbokförda I Sverige är inte välkomna att spara I Tex ICA och Avanza. Det rör sig om hundratusentals människor.

finansmamman sa...

Aha, det visste jag inte, går det bra med storbankerna?