7 april 2014

Träffat Skagen Fonder som inte räds tillväxtmarknader

Förra veckan var jag på möte med Skagen Fonder och fick en uppdatering över deras fonder och syn på marknadsläget. Den fond jag har intresse i är Skagen Global som jag valt i ppm.

Skagens fonder har avkastat mycket bra under de gyllene åren för tillväxtmarknader, numera är avkastningen medioker och den senaste fonden som startades, den globala fastighetsfonden m2, har hittills inte gjort någon glad.

Det gäller att ha tålamod och fonden uppmanar till en långsiktig placeringshorisont på minst fem år, förhoppningsvis ser avkastningen betydligt bättre ut då.

När det gäller marknadsläget tror Skagen att tillväxtmarknaderna nådde sin botten i mars, de senaste veckorna har flera börser vänt upp igen, de stora utflöden som varit från tillväxtmarknadsfonder har stoppats upp och det värsta ligger bakom oss.

Skagen ser köpläge och menar att tillbakagången är tillfällig. Mycket talar för tillväxtmarknader, de fortsätter att drivas framåt genom att till exempel mer marknadsekonomi införs, utbildningsnivån höjs, medelklassen ökar och hälsan förbättras.

Värderingarna är historiskt låga och de investeringar Skagen gör idag kan komma att ge fin avkastning i framtiden. Det handlar också om att utnyttja marknadspsykologin, handla när alla skyr en viss marknad, det är ofta då de bästa affärerna görs, men inte över en natt, det krävs tålamod.

Vi påmindes också om hur små dessa tillväxtmarknader är, det gör att de kan svänga kraftigt. Rysslands börsvärde jämfördes med bolaget Procter & Gamble, Brasilien värderas som Google, Indien som Nestlé och Turkiet jämfördes med Starbucks, för att få lite perspektiv på det hela.

Skagen tror alltså på bättre tider och förhoppningsvis kommer avkastningen i deras fonder att visa det framöver.

Idag händer det mycket på börsen, Alfa Laval gör en storaffär och kursen når toppnotering, Skanska har fått två stora order i USA och Kinnevik har tillsatt en ny vd, spännande!

6 kommentarer:

Mattias musikaler sa...

Jag tror tillväxtmarknaden kan bli en väldigt bra investering, men möjligen är det ännu för tidigt. Att köpa regelbundet varje månad under de närmaste tre åren kan ge en bra ingångsvinkel.

finansmamman sa...

Hej, ja att handla lite då och då brukar fungera bra.

Anonym sa...

Tips på hur man ska placera 2 miljoner. ....

finansmamman sa...

Hej, det beror på hur lång placeringshorisont du har. Jag skulle välja stora stabila bolag med några inslag av enstaka kryddor.
Jag vill inte ge köpråd eftersom jag inte är någon rådgivare, men du är välkommen att läsa hur jag placerar på bloggen.

Anonym sa...

Tack jag har nyligen upptäckt din blogg och följer den nu. Härmar lite. ��

finansmamman sa...

Kul att du hittat till bloggen!