18 september 2015

Ökar i Collector

Jag har sålt de flesta av mina småposter i de börsnoteringar jag varit med i där jag fått liten tilldelning. Men jag behåller finansbolaget Collector och där har jag också ökat på innehavet.

Bolaget har fin historik och den senaste rapporten följde mönstret, intäkter och resultat ökade. Enligt den senaste E-barometern fortsätter e-handeln att öka, andra kvartalet med 21 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Och den spås fortsatt kraftig ökning.

Ökad e-handel är något som gagnar Collector som erbjuder betalningslösningar för e-handeln. Fler och fler privatpersoner hittar också till Collectors sparkonto som just nu ger bland de bästa räntorna utan bindningstid.

På företagssidan finns tjänster som krediter, fastighetslån, förvärv av förfallna fordringar och inkasso.

Förutom ökad e-handel är flytt av bankärenden till mobila enheter och ändrat kreditbeteende något som gynnar Collector. Men det kan naturligtvis också komma andra tider, sämre konjunktur, ränteförändringar och kundtapp från båda företag- och privatsidan. Ingen investering är riskfri!

Men just nu ser det ljust ut för Collector, jag hoppas förstås att bolaget kan fortsätta hålla tempot uppe. Jag är dessutom kund i banken och jag investerar gärna i bolag jag själv nyttjar.

Trevlig Helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Tack för en bra blogg!

Tänkte bara dela med mig av mina tankar om Collector.

Jag har inte grottat ner mig så djupt i bolaget, men spontant känner jag att deras betallösning för e-handeln inte är någon konkurrensfördel. Det är en integrerad lösning med "medlemskort" likt flera andra spelare har (Resurs bank med flera). För att det ska vara en konkurrensfördel behöver det som samlas in i medlemsdatabasen användas på ett mycket intelligent sätt, som exempelvis gaming-industrin gör, med smarta erbjudanden i rätt tid på alla möjliga mobila enheter. (Data-mining)

Däremot tror jag att bakomliggande betalleverantörer likt DIBS, Klarna och en handfull till tjänar mer på den växande e-handeln.

Collector har ju ett större utbud än betallösningar och är säkert köpvärda som bolag ändå.

Ha en fin dag! / Johan

finansmamman sa...

Hej och tack för dina tankar om Collector!

Monica Brown sa...

Jag kan inte sluta att tacka Gud för det lån på 4,000,000SEK jag fick från Mr Pato smith lån företag, Jag heter mich willians, jag är från Stockholm, jag är här för att vittna på lånet jag fick från pato smith låneföretag jag var i desperat behov av ett lån för att expandera min verksamhet och för att betala skulden, jag var aldrig en lycklig kvinna förrän jag kom i kontakt med hans företag, var de medel som skickas till mitt bankkonto direkt efter att skicka honom ID-kort och mina bankuppgifter och andra kontroller som är nödvändiga säkerhetsåtgärder, så kontakta honom om du vet att du är från Sverige och du kommer också vittna, jag lovordar honom ansträngningar för att undvika att bli lurad, maila honom och du kommer att vara glad. Hans e-post är (patosmith02@ymail.com) Låt resten av ditt liv i komfort, kontakta honom i dag och vara glad och du kommer också vittna. Jag är den lyckligaste kvinnan på jorden på grund av Guds nåd, är mitt företag går bra smidigt och min familj lever mycket bekväma och glad, och om du är i min tidigare situation eller är i allvarlig och legitimt behov av ett lån, du kan nå denna GUD sände långivare via (patosmith02@ymail.com) Vänligen kontakta Mr Pato smith på hans email patosmith02@ymail.com MVH mich willians