23 september 2015

Vilken skandal i VW !!

Vilken skandal! Jag tänker på Volkswagens fuskande med utsläppsmätningarna av avgaserna. Och detta i tider när alla pratar om miljö och hållbarhet. Hur kan VW sätta hela sitt goda rykte på spel för att till varje pris vara nummer ett i bilvärlden? Var finns moralen?

Ja, man blir minst sagt förvånad, det här historien kan göra att hela den tyska industrin får sig en knäck. Det tar tid att bygga förtroende, men det går snabbt att rasera. Frågan är om VW någonsin återfår förtroende som bolag.

Volkswagens aktie har fallit kraftigt, vilket påverkar vissa fonder som sitter med aktieinnehav i bolaget. Men hur påverkar det här underleverantörer till VW vid minskad försäljning? Det skulle vara intressant att veta.

Jag hoppas verkligen att det stannar vid ett fuskande WV och att inte andra biltillverkare har använt sig av samma metoder.

Flera biltillverkare har fått sina aktiekurser nedpressade, det kan innebära köpläge. Men jag vågar mig inte på aktierna, vem vet det kan brisera fler skandaler när ytterligare biltillverkare granskas.

Elekta återfinns på vinnarlistan idag efter en köprekommendation från Nordea. Banken ser betydande förbättringspotential framöver och höjer riktkursen till 90 kronor. Skönt med lite positiva ord om Elekta, fler börjar tro på bolaget igen.

Inte lika roligt var det att läsa Scandidos rapport även om jag räknat med ytterligare ett svagt kvartal. Men nu är äntligen bolagets produkter godkända och förhoppningsvis kommer det att synas i framtida rapporter, men säker kan man aldrig vara. Jag ska återkomma till bolaget.

4 kommentarer:

Signs sa...

scandidos är knepigt, underpresterat gång på gång sedan introduktionen. De är inga nybörjare, de har varit med ett bra tag, därför är det svårare att acceptera att saker drar ut så mkt på tiden, de borde ha bättre koll på hur lång tid processer tar och är man osäker på hur lång tid CE, FDA, produktions relaterat, etc tar så bör man ju ta höjd för det istället för att hela tiden göra marknaden besviken. 2016 blir ett stort upp till bevis för företaget.

Jag saknar också kallelse till stämman - ska komma en månad före stämman, dvs de har i morgon på sig att klämma ur sig en kallelse. Klarar de det? Vete sjutton, känns som det mesta blir försenat just nu.

Anonym sa...

Och det som Signs skrev om Scandidos kan i mångt och mycket även gälla för Elekta.

Två saker är intressant med Nordeas agerande beträffande Elekta. De tillhör dagens storsäljare samtidigt som de lyfter fram potential vad gäller tillväxt och marginaler medan VD i DI-intervjun pratar om potentialen i utökade kostnadsbesparingar utöver aviserade 450 miljoner kronor över två år.

finansmamman sa...

Hej
Ja, man funderar över senarelagd stämma, avhoppade ledamöter. Jag har inte sett någon kallelse till stämman ännu, jag planerar att besöka den för en uppdatering verksamheten.
Intervjun med Elekta sa egentligen ingenting, mest förhoppningar, men hoppas de infrias. Intressant med Nordeas försäljning samtidigt som köprek!?

Monica Brown sa...

Jag kan inte sluta att tacka Gud för det lån på 4,000,000SEK jag fick från Mr Pato smith lån företag, Jag heter mich willians, jag är från Stockholm, jag är här för att vittna på lånet jag fick från pato smith låneföretag jag var i desperat behov av ett lån för att expandera min verksamhet och för att betala skulden, jag var aldrig en lycklig kvinna förrän jag kom i kontakt med hans företag, var de medel som skickas till mitt bankkonto direkt efter att skicka honom ID-kort och mina bankuppgifter och andra kontroller som är nödvändiga säkerhetsåtgärder, så kontakta honom om du vet att du är från Sverige och du kommer också vittna, jag lovordar honom ansträngningar för att undvika att bli lurad, maila honom och du kommer att vara glad. Hans e-post är (patosmith02@ymail.com) Låt resten av ditt liv i komfort, kontakta honom i dag och vara glad och du kommer också vittna. Jag är den lyckligaste kvinnan på jorden på grund av Guds nåd, är mitt företag går bra smidigt och min familj lever mycket bekväma och glad, och om du är i min tidigare situation eller är i allvarlig och legitimt behov av ett lån, du kan nå denna GUD sände långivare via (patosmith02@ymail.com) Vänligen kontakta Mr Pato smith på hans email patosmith02@ymail.com MVH mich willians