29 september 2015

Spännande onlineinvesteringar hos Vostok New Ventures

Börsen åker verkligen berg-och dalbana just nu, snart börjar rapportperioden och jag är rädd för att resultaten inte når upp till förväntningarna, men det kan redan vara inprisat i kurserna, börsen har ju redan fallit en hel del.

Tillväxtländer och råvaruberoende länder har haft det motigt de senaste åren, men ett bolag som verkar i länderna och som finns på svenska börsen är Vostok New Ventures, tidigare Vostok Nafta.

Vostok Nafta bytte namn och inriktning i somras och skapade samtidigt ett nytt bolag Vostok Emerging Finance som investerar i digitala finansiella tjänster på tillväxtmarknader, ryska onlinebanken Tinkoff  är kanske det mest kända innehavet.

Främst investerar bolaget i unga start upföretag, senaste investering är i två ryska bolag som är verksamma inom digital marknadsföring.

Vostok New Ventures investerar också i onlinebolag dock med en annan inriktning, här är det bolag som e-handelssajten Avito (som Blocket) i Ryssland, fastighetsannonser i Pakistan, jobbannonser i Egypten och nu senast en investering i den ryska resemarknaden genom OneTwoTrip som är en onlineresebyrå.

Ja, det är exempel på några investeringar som bolaget gör, jag tycker det låter spännande. Det påminner om Kinnevik, men med inriktning på delvis andra marknader.

Främst är jag intresserad av Vostok New Ventures, men risken är hög, det är ingen aktie jag lägger in i basportföljen utan jag ser det mer som en krydda. Samtidigt finns där potential, framtiden är digital, även på tillväxtmarknader.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Till Finansmamman:

Du äger ju idag aktier i Kinnevik som har en del "barn" ihop med Vostok. Avito är ett, Black Earth Farming ett annat exempel.

Nu har det gått ca en månad sedan ditt beslut att sälja aktierna i RaySearch och istället behålla Elektainnehavet. Från dagens nyhetsflöde saxar jag:

"RaySearch meddelar att US Oncology Network utsett bolaget som ny rekommenderad leverantör av dosplaneringssystem för strålbehandling. Marknaden reagerade med att lyfta upp aktien 3,9 procent till 119 kronor. Annars var det nedgångar bland medicinteknikbolagen. Elekta försvagades 2,7 procent. Varian Medical Systems, som Elekta stämde för patentintrång i somras, har nu stämt Elekta tillbaka."

Mätt på stängningskurserna har aktierna sedan ditt beslut utvecklats åt olika håll. Elekta har gått ner med ca 4% medan RaySearch stigit med ca 5%. En skillnad så här långt på 9 procentenheter således. Nu vet även jag att en månad är en mycket kort tid i dessa sammanhang men utvecklingen så här långt styrker åtminstone de trendskillnader som jag påtalade i samband med att du skrev om ditt beslut.

finansmamman sa...

Hej,
Ja, bolagen går i varandra jag äger gärna aktier i båda.
Jag är nöjd med vinsten i Raysearch, pengarna har omplacerats.

Anonym sa...


Hej!

Det är vetenskapligt bevisat att vi människor räds mer en förlust än vi gläds åt en vinst. Det var min poäng när jag konstaterade att du tog hem vinsten i RaySearch men behöll surdegen Elekta. Men som självutnämnd aktieexpert (Finansmamma gudbevars) bör man väl stå över dessa basala "nybörjartabbar" kan tyckas.

finansmamman sa...

Jag har aldrig utgett mig för att vara aktieexpert.

Anonym sa...

"Surdegen" Elekta är upp 14 % och RaySearch ner 10% sen den 29e September :)