28 januari 2010

Kompletterar råvaruportföljen

Det märks att det är högsäsong för telefonförsäljarna så här i början av året. Under veckan har jag blivit uppringd av flera försäkringsmäklare, ppm-rådgivarare, telebolag osv. Kanske dags att "nixa"?

Nytt är att bli uppringd av gymnasieskolor, här provar man tydligen alla vägar för att locka elever till skolorna.

Men dottern har redan blivit erbjuden en plats på elitidrottsgymnasiet, så för hennes del är valet redan klart. Jag tycker det är roligt att hon får möjligheten att kombinera idrott och skola, men det kommer säkert att bli tufft.

Det finns inga genvägar i skolarbetet, men med ett anpassat schema hoppas jag att det ska gå vägen. Viktigast ändå är att min dotter känner sig nöjd med valet.

Swedbank drar tillbaka delar av den rörliga ersättningen, banken vill återskapa förtroendet hos kunderna, ett steg i rätt riktning. Kanske även SEB lyssnat på debatten och gör något åt sin rörliga ersättning.

Som jag tidigare berättat har jag köpt koppar och vete till min råvaruportfölj och har nu tänkt komplettera den med olja. Det råder delade meningar om oljepriset under 2010, flera anlytiker spår att priset kommer att ligga mellan 60 och 90 dollar per fat.

Under den senaste tiden har priset på olja dalat och för mig känns det nu rätt att köpa ett oljecertifikat, en långsiktig investering. Men som kortsiktig affär har jag även även köpt en mini future i olja, en mini long och hoppas på en snabb vändning för oljepriset.

Nu ska jag ut och skotta fram bilen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du några tips på lämpliga oljecertifikat för investering på lång sikt ?

finansmamman sa...

Hej,

Jag brukar handla med Open end certifikat från RBS Bank, de har ingen hävstång.

SHB har också oljecertifikat med eller utan hävstång.