25 februari 2016

Investor pålitlig utdelare

Nu har de flesta av mina bolag lämnat bokslut och därmed lämnat förslag på utdelning för 2015. De flesta bolagen höjer utdelningen, några få bibehåller utdelningen från föregående år och en sänker något, Swedbank.

Jag känner mig helt klart nöjd med portföljens utdelningar, som blev en aning bättre än jag förväntat mig.

I portföljen ingår flera stabila utdelningsaktier som höjt utdelningen år efter år, några exempel är fastighetsbolagen, Intrum Justitia, Beijer Alma, Investor, Hexpol, Ericsson och Vitec.

 Ska jag lyfta fram ett bolag så är det Investor, en pålitlig utdelare. Hos investmentbolaget får jag förutom en stabil utdelning en bra riskspridning genom den korg av bolag Investor har i sin portfölj. Flera bolag fördelade på olika branscher.

Investor har en utdelningspolicy som säger att en hög andel av mottagna utdelningar från noterade kärninvesteringar vidareutdelas, samt från övriga nettotillgångar en direktavkastning som motsvarar övriga aktiemarknaden.

I år delar Investor ut 10 kronor per aktie, föregående år 9 kronor. Målsättningen är att betala en stadigt stigande utdelning. Det gillar jag.

Utdelningsaktier brukar jag köpa i god tid innan utdelning, gärna på hösten. När utdelningen står för dörren brukar det vara för sent, aktien har gått upp för mycket. Men det här finns det förstås delade meningar om, många spekulerar inför utdelningen. Det gör jag också ibland, men basportföljen är långsiktig.

Det kan låta tråkigt, men man ska inte förakta ränta på ränta effekten, att återinvestera utdelningen brukar ge bra resultat i framtiden. Men sen kan man ju unna sig något också, göra något roligt för pengarna, det får man inte glömma bort.

7 kommentarer:

Min ekonomiska framtid sa...

Investor är en bra utdelare, det som kan göra den bättre är om utdelningen delades upp på fler tillfällen per år. Tycker för övrigt att fler svenska bolag kan göra det.

Trevlig Blogg!

Signs sa...

Tråkigt är bra. En av mina bästa investeringar senaste året är Rasta. Kan det bli tråkigare - vägkrogar?. Men vilket fint bolag! På alla parametrar som synes i dagens bokslut. Begränsade organiska tillväxtmöjligheter, men det parerar de fint genom att vara duktiga på att förvärva. Det är skönt med ett bolag som tuffar på oavsett vad som händer i världen - man behöver inte bekymra sig för globalt tillväxttrassel. Och utdelningen tickar in i alla väder.

Önskar alla mina småbolag utvecklade sig så här.

Anonym sa...

Vågar inte räkna ut hur portföljen står sig mot index.Fiasko som vanligt.

finansmamman sa...

Hej,
Till Min ekonomi,
Håller med om att det vore bra.

Till Signs,
Grattis till en fin investering, tråkigt är som sagt bra.

Emil sa...

Hej! Med hur många procent anser du att en aktie ska ha fallit för att man ska köpa på sig igen? Om man nu inte månadssparar.

Anonym sa...

Inväntar med intresse din reaktion på Elektas rapport.

Pengaregn sa...

Den där guldkanten man kan unna sig med en utdelning är inte att förakta:) Tack för en bra blogg!

MvH Pengaregn