10 september 2007

Svenskar vill spara säkert

Idag rapporterar Dn om ökat intresse för aktieobligationer och räntefonder, samtidigt som sparande i aktiefonder går ned. Jag tycker man ska se upp med avgifterna som är kopplade till aktieobligationer, vill man spara med flytvästen på så kostar det. Jag förstår att många säljer sina aktiefonder och "säkrar upp pengarna" om de ska användas inom en snar framtid.
Själv ligger jag ganska still med min aktieportfölj, och avvaktar utvecklingen. Två aktier har jag dock under bevakning, Husqvarna och SCA, kanske blir det köpläge snart.

I kväll väntar tuffa förhandlingar om månadspengen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heh, så lustigt. Precis dom två sitter jag också och suktar lite efter. Jag har förutom dom även SHB i ögonvrån.

finansmamman sa...

Men det var ju bra, då har du också lite koll på dom. Idag varnar DI för att verkstad drabbas hårt vid konjunkturnedgång i USA, hårdast Husqvarna.

Anonym sa...

Jo, det är lite det som får mig att avvakta. Samtidigt handlas Husqvarna till P/E under 15 nu, enligt Avanzas tjänst... Känns väldigt attraktivt. Men kortsiktigt kan den säkert sjunka lite till. Får se när jag vågar mig in.

Forex Trading sa...

Aktieobligationer känns som en rätt knasig sparform. Du betalar en hög premie för att minska risken. Men avkastningen kan aldrig bli vidare hög ändå.

Bättre att satsa pengar i spot valuta, hedgefonder, valutafonder etc.