21 april 2009

Förväntad rekyl

Gårdagens fall på börserna var nog ganska väntat, uppgången kan knappast fortsätta i samma takt som varit och det var säkert många som passade på att ta hem vinster, man vet ju aldrig vad de kommande rapporterna innehåller.

Det är på dessa nedåtgående rekyler man kan passa på att handla aktier om man nu har tänkt det. Jag tror heller inte man behöver ha så bråttom, det kan nog bli lite nedåt en tid beroende på hur rapporterna kommer att se ut.

Ett bolag som har lämnat rapport är Alfa Laval, vinsten var något bättre än väntat, före skatt 1114 miljoner kronor för det första kvartalet, förväntat 1027 miljoner kronor. Orderingången däremot minskade kraftigt, runt 30 procent.

Ledningen har svårt att uttala sig närmare om framtiden men tror ändå på en stabilisering av efterfrågan, men att kvartal 2 blir i linje med kvartal 1 eller något sämre.

Jag behåller mina Alfa Laval och väntar på bättre tider.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra blogg, jag läser den varje dag.

Har haft mina ögon på XACT BULL (som du även skrivit om tidigare). Tror du att det är någon idée att hoppa på tåget eller är det för sent? Den har tappat rätt mycket på ett år, men haft en bra stigning de senste månaderna.

Mvh
Göran

Anonym sa...

Hej!

Återigen tack för en bra blogg. Jag har tidigare frågat (och fått svar) angående hävstångsinstrument.

Om någon gav dig 100 000 att placera för bra avkastning på 1-2 års sikt, utan att sätta alla 100' i något högriskbolag - hur hade du delat upp dessa då? Gärna 3-4 bolag.

Hade varit tacksam för tips!

Mvh
igelkotten

Jim sa...

Jag var en av dessa som valde att sälja i fredags, halverade mina innehav, och bytte hälften av BULL mot BEAR.

Tror vi ska stabilisera lite lägre nu, sen bär det av igen. Blir många fina tradingtillfällen och minst lika fina tillfällen att fylla på i den långsiktiga portföljen.

Anonym sa...

Hej,

Vad tror ni om Aerocrine?
De verkar vara ensamma på en relativt stor marknad.

Här är en länk till årsredovisningen 2008 (2009-04-09).

Tryck härNågon som har en kommentar?

/X

finansmamman sa...

Tack för positiva kommentarer!

Till Göran:
Tänker du investera långsiktigt i Xact Bull?

Igelkotten:
Jag återkommer.

Jim:
Det var nog rätt strategi.

Anonym:
Jag är inte insatt i Aerocrine.

Göran sa...

Angående XACT BULL så hade jag tänkt mig ett sparande på ½ år och framåt.

finansmamman sa...

Till Göran:
Det är svårt att svara på, men på sikt brukar börsen gå upp.

finansmamman sa...

Till igelkotten:
Jag skulle nog satsa på några investmentbolag som Öresund och Investor, då får du en bra spridning av aktier.