17 april 2009

Köp aktier med förnuft

Som jag hoppats på har nu Günther Mårder utsetts till ordinarie vd i Aktiespararna, ett bra val. Han har fått mycket uträttat under den korta tid han varit tillförordnad vd, han är aktiv och syns och hörs ofta. Hoppas han fortsätter i samma stil. Günther Mårder har tidigare varit ordförande i Unga Aktiesparare.

Idag säljer jag min Mini Future, minilong S&P 500, jag är nöjd med den snabba uppgången och tar hem vinsten. Det här var mest en test så det blir ingen större vinst, men den räcker åtminstone till veckans matkasse. Jag kan tänka mig att fortsätta att handla med Mini Futures som ett komplement till aktier, det ger lite extra krydda.

Det har ju varit väldigt uppåt på börserna på sistone, frågan är om hur länge det håller. Det råder delade meningar om vändpunkten är här eller inte, mycket statistik går åt rätt håll, rapporterna kommer in med blandat resultat, men det känns fortfarande lite tunt.

Jag tror ändå att vändningen är här, men vi kommer säkert att få se flera kraftiga rekyler då börsen är väldigt styrd av psykologi och en hel del kommande vinsthemtagningar. Då är det bra att passa på att handla de dagar börsen dippar, för de kommer.

Många är rädda att missa tåget och handlar nu i en uppåtgående trend, risken finns för bakslag. Jag tycker det bästa är att handla aktier i omgångar, då sprider man riskerna och kan på så sätt också få ett bra snittpris på aktierna. Man behöver heller inte gräma sig över att ha köpt vid "fel" tillfälle, om man är långsiktig vill säga.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Din sida är vekligen bra!
Har följt den ett tag nu och känner mig redo att börja ge mig an lite aktie-handel.

Har du några bra nybörjartips, så man inte faller i de djupaste fallgroparna direkt?

/Pixy

Anonym sa...

Hej!

Tack för en bra blogg. Du skriver kort, rakt på sak och med mycket vettigt innehåll!

Bra uppslag till köp, och bra sammanfattning av diverse börsnyheter!

Keep up the good work!

Har du förresten någon info om hur/var man kan köpa sådana "Mini Futures", och vad man bör tänka på? Jag handlar aktier och fonder via aktiedirekt, men är öppen för andra "kryddor" som komplement.

Mvh
igelkotten

finansmamman sa...

Pixy:
Roligt att du gillar bloggen och tänker börja med aktiehandel.

Här är några bra saker att tänka på:

Köp aktier lite då och då, det är väldigt svårt att pricka bottenkursen.

Investera långsiktigt, ha tålamod, förvänta dig inga snabba klipp.

Sprid riskerna, köp aktier i olika bolag och brancher.

Köp något du förstår, då är det lättare att läsa på om bolaget. Läs flera analyser för att få olika vinkling.

Investera endast med pengar du kan avvara, sträva efter att vara obelånad.

Lycka till!

finansmamman sa...

Igelkotten:

Tack för dina positiva kommentarer!

All info om Mini Futures hittar du på rbsbank.se/markets, handla kan du sen göra över en vanlig depå hos de flesta nätmäklarna. Det viktigaste är att läsa på och förstå vad man handlar med och vara medveten om att hela insatsen kan gå förlorad.