3 april 2009

Semmelfest på Öresunds bolagsstämma

I veckan har jag varit på Öresunds bolagsstämma. Det var väl inte så mycket nytt som kom fram men det är alltid intressant att få färsk information och höra lite hur ledningen ser på framtiden. Nu vågade man inte uttala sig så mycket om den av förståeliga skäl men jag tyckte mig ändå ana en viss optimism.

Den som hade hoppats på en het bonusdebatt blev besviken då ledningen förklarade att någon sådan inte skulle utbetalas eftersom man inte var nöjd med bolagets utveckling. Enkelt och bra. Nu har man dock hämtat in en hel del och aktien tillhör vinnarna bland investmentbolagen.

I samband med stämman bjöd man på kaffe med semla, i snålaste laget tyckte några damer som verkade vara vana stämmobesökare. Men tyckte ändå det var ok eftersom utdelningen höjts!

För mig blev det ganska dyrt att gå på stämman eftersom jag passade på att ta en runda i Stockholms affärer efteråt. Jag hjälpte i alla fall till att hålla konsumtionen uppe.

G20-mötets slutkommuniké resulterade i stigande börser. Jag tror inte man ska dra för höga växlar på detta, det kommer säkert en del vinsthemtagningar och bolagens kommande delårsrapporter blir säkert heller inte någon rolig läsning. Risk för rekyl alltså.

Men på det hela taget tycker jag ändå att det känns mer positivt nu med något bättre statistik och nya stimulanspaket, börsen brukar dessutom ligga före konjunkturuppgången.

Igår sålde jag några Xact Bullfonder som jag haft liggande i väntan på en börsuppgång. Upptäckte också att jag fått utdelning från fonden. Jag har fortfarande kvar ett par Bullfonder som jag köpt vid olika tillfällen, de tänker jag behålla och invänta nästa uppgång.

Nyemissionen i Getupdated är fulltecknad men med hjälp av garanter, 54 procent tecknades med hjälp av teckningsrätter, tydligen är det ingen rusning efter aktien. Nu när emissionen är klar ska jag titta lite närmare på bolaget igen som jag tidigare haft som krydda.

Inga kommentarer: