29 januari 2010

Getinge en bra placering

Vilket härligt vinterväder, idag lyser dessutom solen och jag har tänkt mig en skidtur framåt eftermiddagen.

Rapporterna strömmar in med blandat resultat. Inom hälsovårdssektorn blev Astra Zenecas rapport en besvikelse för marknaden, resultatet en aning lägre än väntat och bolaget aviserar nya besparingar.

Flera patent löper ut framöver, men som motvikt köper Astra Zeneca flera forskningsbolag och satsar på tillväxtmarknaderna. Jag behåller mina Astra Zeneca aktier även om jag kan känna en viss tveksamhet, men de ger bra utdelning.

Ett annat bolag som dock går från klarhet till klarhet är Getinge. Där var ett bra resultat redan väntat eftersom man gått ut med en omvänd vinstvarning. Fina siffror presenterades och bolaget spår att tillväxten under 2010 kommer att vara fortsatt god. Höjd utdelning föreslås.

Jag kan tänka mig att köpa fler aktier i Getinge. Det är ju inte alltid man behöver leta upp en ny aktie att investera i, många gånger är det bättre att öka på sitt innehav i befintliga aktier.

4 kommentarer:

Anders sa...

Hej,
Kan bara hålla med angående Getinge. Trevlig helg!

finansmamman sa...

Tack detsamma!

Peng sa...

Hej,

hur skyddar du ditt kapital, tex nu när vi har haft en mindre korrektion?

Eller fortsätter du att köpa för att aktier då blir billigare och hoppas på en allmän uppgång?

Gör du olika vid olika scenarion, tex sommaren-07/höst-07, sommaren -02/-03?

finansmamman sa...

Hej Peng,

Jag sparar långsiktigt och skyddar inte kapitalet vid mindre nedgångar.
När konjunkturen är på topp händer det att jag säljer av en del aktier. Pengarna placerar jag ibland i den börshandlade fonden Xact Bear som ökar i värde när börsen går ned.