26 januari 2010

Ser LinkMed som en spännande investering

Intresset för aktier inom hälsovårdssektorn verkar hålla i sig. För en tid sedan var jag på Avanza och Redeyes börsdag där man presenterade en lång rad av life sciense bolag. Det finns otroligt många intressanta bolag men det är kanske inte alltid så lätt att plocka russinen ur kakan.

Jag har tittat lite närmare på LinkMed som kan vara ett bra alternativ. Här får man ett helt knippe med onoterade aktier inom life scienceområdet och sprider på så sätt risken.

LinkMed har som affärsidé att investera och utveckla forskningsbolag inom bioteknik, medicinteknik och läkemedel.

LinkMed har två dotterbolag inom transplantationsområdet, Olerup och Absorber, varav det ena visar bra lönsamhet. Här siktar man på att bli en global aktör och man ser stora tillväxtmöjligheter.

Resten av portföljen består av mindre bolag, en del säljer redan sina produkter och andra är på väg till marknaden.

Ett spännande bolag med bra ledning som också gav ett bra intryck på börsdagen. Men som alltid finns det förstås risker med forskningsbolag, de kan misslyckas. Men genom att då investera i ett investmenbolag inom life sience tycker jag att man får en bra riskspridning.

Nu finns även LinkMeds konvertibel noterad på börsen som ett alternativ. Konvertibeln ger 6 procents ränta per år och den ger rätt att att teckna en aktie för 30 kronor inom tre år. Kursen för aktien är runt 27 kronor idag.

Jag har för avsikt att köpa in mig i bolaget vid ett lämpligt tillfälle.

Idag är tisdag, dags för första semlan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör man för att få gå på börsdagar? Är det för speciellt inbjudna eller för aktieägare eller för allmänt intresserade?
Anne

Anonym sa...

Hej,

Vad tror du om börsen på några månaders sikt, låt säga fram till sommaren ?

Den har ju backat rejält nu och vekar fortsätta nedåt. Jag har fonder och funderar på att sälja och ta hem vinst istället för att följa med ner....

Har du något råd ?

// Carlsson

finansmamman sa...

Hej Anne,
I det här fallet fanns inbjudan bland annat på Avanzas hemsida, öppet för intresserade.
Titta annars på affärssidorna på nätet, bolagens hemsidor, banker osv.

finansmamman sa...

Hej Carlsson,

Efter den stora uppgången under 2009 går vi förmodligen in i en lugnare fas, säkert med en och annan rekyl.

Det är svårt att råda, men själv är jag långsiktig och ligger kvar med mina investeringar.