21 januari 2010

Jag tror på nätmäklarna

Nu börjar rapporterna rulla in och hittills ser det lovande ut på utdelningsfronten, trots lågkonjunktur.

Avanza höjer utdelningen till 8 kronor, från tidigare 6 kronor. Investor rapporterar idag att man behåller sin utdelning på 4 kronor.

Inte bara utdelningarna ser bra ut, utan båda bolagen har också ökat sina vinster.

Själv har jag haft Avanza i min portfölj under lång tid och aktien har gett mycket bra avkastning genom åren, det är nog en av mina bästa placeringar.

Nätmäklarna har fått ett uppsving i och med den starka börsuppgången den senaste tiden, aktiviteten bland spararna har varit hög. Många kunder är heller inte tillräckligt nöjda med storbankerna och det har gjort att kundtillströmningen till nätmäklarna har varit god.

Man fortsätter också att bredda produktutbudet, nu senast med "superlånet" hos Avanza och Nordnet lanserar i dagarna aktiehandel genom iPhone.

Både Avanza och Nordnet har medvind just nu och jag tror att den vinden kan hålla i sig. Visserligen har aktiekurserna stigit en hel del, men med fortsatt hög börsaktivitet, breddat produktutbud och ökade marknadsandelar tror jag att en investering i en nätmäklare kan bli en bra affär.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte jävigt att ge köp rek till Avanza när de är kund till dig genom placera.nu?

finansmamman sa...

Hej, jag har varken Avanza eller Placera.nu som uppdragsgivare. Bloggen är privat men Placera.nu har valt att publicera den på sin sida också.

Jag ger inte köprekommendationer, däremot uttrycker jag mina tankar och egna placeringar.

Anonym sa...

Jag uppskattar din blogg MYCKET! Och jag tror att du i dina synpunkter är omöjlig att "köpa".
Dessutom är det alltid upp till oss att själva göra våra val.
Tack för din blogg och för dina synpunkter.
Anne