20 maj 2010

Besök på börsdag

Igår blev det inget skrivet på bloggen, istället besökte jag Avanza & Redeyes börsdag i Stockholm. Där presenterade man en rad intressanta bolag som Alltele, DGC One och Profilgruppen, själv var jag mest intresserad av eftermiddagens program med Fortnox, 3L System och Vitec.

Jag tecknade mig för aktier i Fortnox när bolaget skulle in på börsen, dessa har jag nu sålt men tycker ändå det är roligt att höra hur det går för bolaget.

Utlandssatsningen lägger man i ett eget bolag Fortnox International för att inte belasta moderbolaget, det tycker jag verkar klokt. Så småningom är avsikten att börsnotera bolaget.

Bolaget visade också på vilka möjligheter som finns i Europa, antal företag i Tyskland är över 5 miljoner, i Storbritannien över 4 miljoner, att jämföra med Sveriges 700 000 företag. Jag förstår att Fortnox vill in där, men förmodligen är konkurrenssituationen en annan också.

Fortnox visar annars upp en fin tillväxt, kundtillströmningen är stark, orderingången i första kvartalet ökade med 70 procent jämfört med fjolåret, och visst ligger man helt rätt i tiden med sitt internetbaserade bokföringsprogram. Läs här vad jag skrivit tidigare om Fortnox.

Då Fortnox verkade entusiastiska över sin utlandssatsning verkade Vitecs vd Lars Stenlund mindre entusiastisk över sitt bolags utlandssatsning. På frågan hur den gick blev svaret något otydligt, det tolkar jag som en aning negativt, kanske har man stött på patrull.

Nu visar Vitec upp en fin tillväxtkurva ändå, så utlandssatsningen är inget man står och faller med. Det ser ut att vara en tämligen säker placering, bolaget har klarat sig bra genom finanskrisen. Vitec är listat på Aktietorget men räknar med att noteras på Nasdaq inom 12 månader.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej finansmamman!
Först vill jag tack för en mycket läsvärd blogg.
Hur ser du på börsen, kommer det att fortsätta ner på kort sikt?
Vad ska ske för att fu ska sälja av dina aktier?
MVH
Douglas

Anonym sa...

Det ska givetvis stå du och inget annat.
MVH
Douglas

Signs sa...

ja, vitec måste vara ett av de bolag på hela börslistan som klarat krisen bäst - tillväxt genom hela krisen samt ett mkt vältimat förvärd.

Det enda som fattas är precis vad du tar upp - att utlandssatsningen tar fart - trist att de inte verkade så positiva. De har ju också misslyckats tidigare med det (tyskland för ett antal år sedan). Jag tror att det måste till en tydligare och ännu mer fokuserad satsning som får kosta lite på kort sikt - de har enligt vad de sagt till mig tidigare ingen dedikerad resurs som hanterar utlandssatsningen utan det ligger på VD /ViceVD och inte svårt räkna ut att deras tid knappas räcker till för att helhjärtat fokusera på en utlandsatsning. Även om det ska ske genom partners tar ju varje partner mkt tid om det ska ge resultat.

finansmamman sa...

Hej Douglas,
Roligt att du gillar bloggen.

Svår fråga, det kommer säkert bli mycket upp och ner framöver.

Jag behåller mina aktier då jag placerar långsiktigt, man kan också försöka se köptillfällen. Jag tror börsen rider ut den här stormen också.

finansmamman sa...

Signs,
Intressant att se att du har ungefär samma tankegångar.