12 maj 2010

Långsiktighet vinner i längden

Warren Buffet känner många aktiesparare till, en av världens mest framgångsrika investerare. Han har haft framgång genom att följa några enkla regler, som att vara långsiktig, vilket uppfattas som oerhört tråkigt av många, men att vara tålmodig ger fin utdelning.

En annan regel är att företaget ska visa vinst och ha ett bra kassaflöde. Det är också viktigt att förstå vad företaget sysslar med.

Jag tror att det är ganska många svenskar som tillämpar ungefär samma principer. Själv investerar jag cirka 90 procent långsiktigt och resterande 10 procent är kortsiktiga affärer. Det är den långsiktiga portföljen som genom åren har gett mig absolut bäst avkastning.

På senare år presenterar affärstidningar och privatekonomiska magasin modellportföljer som bygger på att hoppa i och ur aktier. Tidningarna manar på oss att köpa och sälja och det är lätt att få uppfattningen att det är så här aktieplaceringar bör gå till.

Det inte fel i sig, det finns olika placeringsfilosofier, men frågan är vad som är mest lönsamt, att hoppa i och ur aktier eller att vara långsiktig?

Kortvecka igen och börsen stänger tidigt idag. Vi har inte direkt några planer för långhelgen, vädret får styra lite, kommer solen fram blir det nog en tur till stugan. Där finns det gott om jobb, först på tur är att få fart på vattenpumpen.

7 kommentarer:

mfdl80 sa...

Många tar nog tyvärr till sig den där "in och ut" taktiken vad det gäller aktier. Att vara långsiktig är att vara tråkig, så är det ju, men att vara långsiktig ger också en större utdelning i slutändan... tror jag.

De få ggr jag provat mig på lite gambling på börsen så har det slutat i moll. En vän till mig handlar en del med köp- och säljwarranter och har på vissa dealar kammat ihop en rejäl summa men på de flesta dealarna så han förlorat mycket...

Min portfölj är 100% långsiktig, jag tror jag fortsätter på den linjen också :)

Ang. Warren Buffet, visste du att han gärna köper i bolag som har låg utdelning? Han gillar att företaget återinvesterar cashen i bolaget för att på så sätt främja verksamheten och i slutändan kursen också...

Sol på börsen idag, regn ute...

mfdl80 sa...

Tillägg: Optioner gamblade JAG med när det begav sig..

Anonym sa...

Jag håller med dig att det fungerar ganska bra att vara långsiktig.Jag köpte mina första aktier 1982,100st SCA.I dag har jag ett aktiekapital på 2,9 milj.Har investerat ungifär 400000kr av egna pengar.Har under dom gångna 28 åren gjort 5st försäljningar vid bilköp,har för övrigt bara sålt vid den stora fastighetsbubblan och nu senast 2008.För övrigt tycker jag att du har många sunda åsikter när det gäller investeringar i din blogg.
MVH
NISSE

Isvar sa...

Jag håller också med. Innan IT kraschen så köpte jag Icon Medialab och Framfab för 80'000kr, förlorade mer eller mindre allt. Efter det så satsar jag på mer långsiktiga aktier såsom H&M, SKF, Scania, Autoliv och Öresund men har även lite roligare aktier som Apple, Google, Axis och Q-Med.
Det har varit mycket trevligare att vara långsiktig och tråkig och så gott som aldrig sälja.

finansmamman sa...

Till alla,
Tack för era synpunkter.

mfdl80: Ja, jag håller med om att Warren Buffet har många bra ideér.Ska läsa mer om honom i sommar.

Nisse: kul att du finner min blogg läsvärd.Din strategi liknar min.

Isvar: precis som i livet behöver man ju lite kryddor ibland, eller hur?

Anonym sa...

Några av världens rikaste män var inte långsiktiga...

finansmamman sa...

Ja, det gäller att hitta den strategi man trivs bäst med.