26 maj 2010

Hur går egentligen bankernas tradingverksamhet?

Nyheten för mig idag är att HQ Bank avvecklar tradingverksamheten och gör en nyemission. Att tradingverksamheten gått dåligt en längre tid var redan känt, men nu skenar förlusterna tydligen i allt snabbare takt.

För att få stopp på tradingförlusterna forcerar man nu fram en stängning av alla positioner. En nyemission på 559 miljoner kronor aviseras, HQ menar att summan ska räcka för att täcka kostnaderna för avvecklingen av tradingverksamheten.

Jag undrar hur det ser ut på andra banker, går tradingverksamheten lika dåligt där eller är HQ undantaget?

Det här borde man kanske ha åtgärdat tidigare, men som alltid är det lätt att säga med facit i hand. Vad jag förstår går övriga delar inom HQ Bank bra.

Villkoren för emissionen är 1:2, alltså 2 "gamla"aktier ger rätt att teckna en ny aktie till priset 40 kr per aktie. Ja, det här tål att tänka på, men det är gott om tid, först ska ärendet upp på en extra bolagsstämma i slutet av juni.

Nu har tennisen flyttat utomhus, normalt sett väldigt skönt. Men igår var det kallt, jag tittade jag på en över två timmar lång match i 11 gradig temperatur, blåst och lätt duggregn iklädd dunjacka och mössa, dottern spelade dock i shorts och linne och hade inga som helst problem med kylan. Själv har jag börjat tina upp först nu.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker Hq ser spännande ut nu efter denna kraftiga dipp. Om man köper in bolaget nu, får man vara med i emissionen då?

nina sa...

Bra att du höjer lite på ögonbryner och sätter ett frågetecken efter andra bankers tradingverksamhet

Anonym sa...

Funderar om man skall in i HQ nu när det gått ner så mycket? Vidare undrar jag om den även skulle kunna falla till runt 40 strecket?

Vad talar för och emot att gå in i HQ i dagsläget?

Många frågor nu....

Alex sa...

Jag håller med. Frågan är om man tror att HQ bank återhämtar sig efter att de har avvecklat tradingverksamheten. Det tror jag. Många analyser gjorda innan dagens announcment visar ju på att det är ett stabilt företag. Sen är också frågan om FI upptäcker att något fuffens har varit på g, då kommer man tappa all förtroende.

I vilket fall så dippar Öresund aktien också med HQ, köpläge? Själv har man slagit till på en del Öresund nu. Vad tror ni? :)

Room809 sa...

Hej! Vad tror du om börsen nu? Rösta här http://room809.blogspot.com/
Tacksam för din åsikt! :)

finansmamman sa...

Till Anonym,
Köper du aktier nu kan du vara med i emissionen. Först ska beslut tas om emissionens genomförande på en extra bolagsstämma i slutet på juni.

Nina,
Tack för synpunkten.

Anonym och Alex,
Svårt läge, men jag tror nog att HQ kommer tillbaka när man skalat bort tradingverksamheten.