27 september 2010

Två intressanta aktier, Volvo och ABB

Två aktier jag tycker är intressanta just nu är Volvo och ABB. Själv köpte jag Volvo billigt under finanskrisen och har ökat på innehavet lite då och då.

Bolaget har ju kommit på grön kvist igen, lastvagnsförsäljningen har återhämtat sig och även området anläggningsmaskiner visar fina siffror.

Stora leveranser sker till tillväxtmarknaderna men även Europa och USA har vaknat till liv. Men än är försäljningen låg där jämfört med tidigare år.

Det kan alltså finnas mer att hämta i Volvo om nu inte konjunkturåterhämtningen tar stopp.

ABB känns stabilt och har en stark kassa. Återhämtningen ligger en bit fram i tiden då bolaget är sencykliskt, man befinner sig alltså längre bak i konjunkturcykeln.

Även ABB finns på plats i tillväxtländerna och här kan man räkna med ökad efterfrågan på bolagets produkter. En investering i ABB skulle jag se på sikt, inget snabbt klipp.

Börsen har gått upp en hel del den senaste tiden, själv inväntar jag en rekyl innan jag handlar.

Det har varit en intensiv helg med flera spännande tennismatcher, men också mycket bilkörning och väntande. Att man kan bli så trött av väntande, det är tur att det inte är jag som spelar tennis.

5 kommentarer:

aktiespartacus sa...

Hoppas också på rekyl. Ökar gärna innehavet i ABB. Vore förträffligt om kursen kunde komma under 140 sek... .

finansmamman sa...

Visst vore det.

mfdl80 sa...

Under 140..? Nä, den ska upp :)

Anonym sa...

ABB ligger tajt till för ett utbrott! Vilket håll?
/L

finansmamman sa...

Hej,
Nu är jag ingen teknisk analytiker men jag tolkar det som en uppgång.