30 september 2010

Lättläst rapport från Svolder

Första frostnatten och lite kyligt ute, men det ser ut att bli en fin klar höstdag. Värmepumpen går än så länge på sparlåga och med stöttning från vedeldning kan vi hålla elräkningen nere ett tag till.

Igår ramlade Svolders bokslutskommuniké ner i brevlådan, bolaget är ett av de få som lämnar bokslut på hösten.

Svolder är ett investmentbolag som placerar i noterade aktier i svenska små och medelstora bolag som till exempel Beijer Alma, Nolato och HiQ.

Jag tycker att Svolder gör mycket bra rapporter, de är tydliga och informativa. Redan på första sidan kan man läsa om större förändringar i portföljen, vilka innehav som bidragit positivt respektive negativt till portföljen, information som man annars brukar få leta efter.

Med tydliga diagram och förklaringar kan man följa utveckling i Svolder och efter att ha läst igenom rapporten tycker jag att man har fått ett bra grepp om bolaget.

Periodens (1 sept. 2009-31 aug. 2010) resultat var 186 miljoner svenska kronor jämfört med -120 msek föregående period. Utdelningen föreslås höjas från tre till fyra kronor per aktie.

Gillar man småbolag kan Svolder vara värt att titta närmare på, kanske ingen kursraket, men det är ett stabilt och välskött bolag. Själv har jag en liten post i bolaget.

6 kommentarer:

Padde sa...

Köpte faktiskt Svolder för någon vecka sedan och ser det som en aktie på lite längre sikt. Har den givit dig bra avkastning under tiden du ägt den? Tack för en kanonfin blogg.

Signs sa...

håller med, intressant doldis med bra direktavkastning, ska titta lite på det, synd jag inte uppmärksammat det tidigare, har ju gått upp en del, hade varit fint att plocka in runt 50 lappen med tanke på direktavkastningen på 4 kr..

börjar generellt bli svårt att fynda. Tittar lite på Cision som handlas på 5kr, bra rabatt på eget kapital och vänt till lönsamhet, men jag har lite svårt att utvärdera hur bra kvalitet de har på tjänsterna. Tycker också att kvalitetsbolaget Vitrolife är för bortglömt och kommer förvåna mig mkt om vi inte ser kurser runt / över 40 under 2011. Vitec har du ju tagit upp tidigare, mkt fint bolag, förmodligen det bästa på smålistorna. Förväntar mig kurser på 60-70 på ett till två års sikt.

Henrik sa...

Får man tipsa?
Jag försökte bli rik på en investering. Hade sparat 150 000 kronor. Satte det i en utländsk fond.
Nu berättar jag om hur jag blev blåst på allt jag satsade.
Jag berättar gärna mer, men en del finns att läsa på sidan jag slängde ihop på två timmar:
www.futurelinkinvest.se

finansmamman sa...

Hej Padde,
Jo, den har givit fin avkastning, bra direktavkastning.
Kul att du gillar bloggen.

Till Signs,
Jag känner mig tveksam beträffande Cision, bolaget verkar aldrig komma på fötter. Håller med om Vitrolife, där tror jag det finns potential.

Henrik,
Tråkigt, men det är farligt att satsa allt på ett kort.

Anonym sa...

Kul du gillar svolder!

Flera hade tidigare synpunkter på styrelsens apanage inte minst sagt en web-skribent jag är säker på du mött i cyber. Jag har länge haft svolder men i olika mängd och tycker deras utdelningspolicy är aktieägarvänlig?

Gillar en hel del av deras innehav och svolder har aldrig under tiden jag kännt till dem varit en kursraket och lär inte bli det vad jag kan se ;)

Precis som senast jag kommenterade en artikel för dig känns det skönt läsa en sund medmänniskas med fötterna på jordens åsikter i lugn takt.

finansmamman sa...

Hej Anonym,
tack för dina synpunkter.