25 november 2010

Bra rabatt i en del investmentbolag

Veckans Affärer botaniserar bland investmentbolagen och ger köp- och säljtips. Substansrabatten är hög för vissa bolag och man får mycket för pengarna, därmed inte sagt att bolagen kan minska sin rabatt.

Kinnevik och Investor är de bolag som har högst rabatt, runt 30 procent, tredje platsen intar Bure. Ett bolag som sticker ut är Ratos som istället har en premie på 38 procent, men så har bolaget också en imponerande historik.

VA ger köpråd för både Kinnevik och Investor, två bolag jag själv har i portföljen.

Kinnevik har ett kärninnehav som är i gott skick och köper man en Kinneviksaktie får man värden motsvarande 200 kr som man idag betalar 137 kronor för. Aktien bör värderas upp minst 10 procent enligt VA.

Med stora innehav i bland annat Atlas Copco, ABB och SEB som alla har attraktiva värderingar bör Investoraktien kunna klättra uppåt. Spännande också med det ökade antalet onoterade aktier.

Öresund däremot får en säljrekommendation. Efter alla turer som varit är det inte konstigt, det lär ta tid att återställa förtroendet. Bolaget genomför nu ett inlösenprogram som plåster på såren för luttrade aktieägare.

Oj, vad mycket snö det kommit de senaste dagarna, snart kan man börja motionera i skidspåren igen, härligt. Men jag ska börja med att skotta fram bilen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Själv är jag besviken på utvecklingen av mina Investoraktier under dom senaste 10åren.Det är i stort sett utdelningen som varit min avkastning.

Har många gånger läst analyser med liknande argument som du tar upp utan det blivit något riktigt drag i aktien.

När det gäller Investor så skulle man följt regeln att man inte skall gifta sig med aktien.

Säljer man idag och aktien står i 200 kr om ett år så skulle det kännas jobbigt eftersom man ägt aktien så pass länge.

Har du förmågan att kunna ta beslutet sälja en aktie som du har ägt en under en lång tid om den inte följer ditt avkastningskrav?

Bengt

finansmamman sa...

Hej,
Håller med om att Investoraktien inte varit någon kursraket. Just nu är verkstad i ropet, kanske blir det mer fart på aktien när placerarna flyttar över till investmentbolag.

Jag omprövar mina investringsbeslut ibland, jag försöker följa kunjunkturen och sneglar på investeringsklockan. Det händer dock att jag sålt och strax därefter har aktiekursen gått upp.

Anonym sa...

Investoraktien kommer aldrig att bli någon aktieraket.Vallenbergarna
prioriterar makten framför övriga akteägare.
MVH
NISSE

Anonym sa...

Glöm Investor - det är ett maktbolag, ingenting annat.

finansmamman sa...

Tack för synpunkter.